روانشناسی رنگ ها در طراحی، بازاریابی و برندینگ

روانشناسی رنگ ها در طراحی، بازاریابی و برندینگ

روانشناسی رنگ ها یکی از بحث برانگیزترین جنبه های بازاریابی است. تأثیر رنگ بر خلق و خو و رفتار یک واقعیت شناخته شده است و می تواند بر ادراک مصرف کنندگان از یک محصول یا برند بر اساس چیزهایی مانند تجربیات شخصی، تفاوت های فرهنگی و ترجیحات شخصی تأثیر بگذارد که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

این تجربیات و ترجیحات بر نحوه درک افراد از چیزها از جمله رنگ ها تأثیر می گذارد. به طور خلاصه، نحوه واکنش یک فرد به یک رنگ ممکن است بسیار متفاوت از واکنش فرد دیگر به یک رنگ باشد، اگرچه در بیشتر موارد آنها تقریباً مشابه هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، رنگ هنوز جزء کلیدی بصری است که مردم هنگام دیدن چیزی بیشتر به خاطر می آورند و رنگ هایی که برای استفاده انتخاب می کنید نباید نادیده گرفته شوند.

روانشناسی رنگ ها چیست؟

روانشناسی رنگ ها مطالعه رنگ ها در ارتباط با رفتار انسان است. این به سوالاتی مانند “چه رنگ هایی مردم را خوشحال می کند؟” یا “رنگ ها چگونه بر خلق و خوی تاثیر می گذارند؟”

هدف این مقاله تعیین این است که چگونه رنگ ها بر خلق و خوی مانند شادی، اضطراب یا غم تأثیر می گذارند. همچنین به چگونگی تفسیر مردم از روانشناسی رنگ‌ ها و تأثیر احساساتشان بر احساسات و تصمیمات روزانه مصرف‌کننده، مانند خرید یک محصول می‌پردازد. به عنوان مثال، عاملی به کوچکی و به ظاهر ساده مانند رنگ یک محصول یا نام تجاری ممکن است کسی را از خرید مجبور یا منصرف کند یا باعث شود کسی یک برند را بر دیگری انتخاب کند.

نه تنها هر رنگ معنای متفاوتی دارد، بلکه این معنا می‌تواند بسته به تربیت، ارزش‌ها، موقعیت مکانی و بسیاری عوامل دیگر از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

همچنین بخوانید: رفع تفاوت رنگ مانیتور و چاپ

فرهنگ نیز نقش بسیار مهمی در تداعی رنگ ها دارد. اگر قصد دارید استراتژی بازاریابی خود را بصورت بین المللی انجام دهید، گسترش به یک کشور جدید و عدم توجه به نحوه تعامل رنگ با فرهنگ محلی می تواند خطرناک باشد.

به عنوان مثال، پپسی هنگام گسترش به بازار آسیای جنوب شرقی اشتباهی اساسی مرتکب شد. این شرکت ماشین های خودکار خود را به رنگ آبی روشن درآورد که به اندازه کافی بی گناه به نظر می رسد. اما چیزی که آنها نمی دانستند این بود که از نظر فرهنگی با مرگ در آن منطقه مرتبط است. در نتیجه فروش آنها ضربه بزرگی خورد.

نشانه های فرهنگی دیگری برای رنگ وجود دارد که برندها باید آنها را تشخیص دهند و تغییر دهند. به عنوان مثال، از منظر روانشناسی رنگ‌ ها ؛ رنگ سفید اغلب با خلوص و بی گناهی همراه است. اما در برخی از فرهنگ ها مانند ژاپن، نماد مرگ است. به همین ترتیب، قرمز در دنیای غرب تلقین کننده خطر است، اما در چین، رنگ خوش شانسی محسوب می شود.

با ترکیب مناسب رنگ ها و احساسات، می توانید بر احساس، تفکر و رفتار یک فرد تأثیر بگذارید. دوست دارید کسی وقتی به محصول یا برند شما نگاه می کند چه احساسی داشته باشد؟ یک رنگ متناظر را پیدا کنید که برای برانگیختن آن احساسات خاص شناخته شده است. در نظر گرفتن روانشناسی رنگ‌ ها ، تاثیر رنگ و شیوه های خرید به شما کمک می کند تا پالت رنگ مناسب را برای اهداف بازاریابی خود محدود کنید.

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی

دو نوع رنگ در چرخه رنگ وجود دارد، رنگ های گرم و رنگ های سرد. رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد برای ایجاد انرژی و شدت احساس در طرح های شما ایده آل هستند. پس رنگ های شاد چیست؟ به طور کلی، آنها عمدتا از رنگ های گرم تشکیل شده اند.

روانشناسی رنگ ‌های سرد مانند آبی، سبز، صورتی و بنفش برای ایجاد طرحی آرام‌بخش‌تر و آرام‌بخش‌تر هستند. روانشناسی رنگ‌ ها عامل مهمی در مورد برندسازی است زیرا به افزایش آگاهی از برند با شناسایی فوری کمک می کند. برخی از شناخته‌شده‌ترین برندهای جهان برای کمک به تشخیص، به رنگ‌هایی که در لوگوی خود استفاده می‌شود، تکیه می‌کنند. رنگ ها شناخت برند ها را تا 80 درصد افزایش می دهند.

رنگ در آمار بازاریابی

تاثیر رنگ ها و احساسات در بازاریابی فقط تئوری نیست. در عمل نیز موثر است، با مطالعات و حقایق فراوان برای حمایت از آن. در اینجا چند آمار برای اثبات آن وجود دارد.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه وینی‌پگ انجام شد، تأیید کرد که رنگ‌ها و احساسات حیاتی در ایجاد اولین تاثیرات چقدر هستند. این نشان داد که مصرف کنندگان در عرض یک دقیقه و نیم پس از دیدن یک محصول، نظر خود را در مورد آن ایجاد می کنند. و 90 درصد از این احساس بر اساس رنگ محصول است.

مردم عموماً موجودات بصری هستند و این به نحوه خرید محصولات نیز ترجمه می شود. صرف نظر از عملکرد، مصرف کنندگان 93 درصد از تصمیم خرید خود را بر اساس ظاهر محصول قرار می دهند – و رنگ بخش بزرگی از آن است. این میزان ماندگاری قابل توجهی روی بافت (فقط 6٪) و صدا یا بو (در 1٪) بیشتر است.

ممکن است فکر کنید که افراد مختلف با ترجیحات مختلف (یا رنگ مورد علاقه) می توانند هنگام تصمیم گیری در مورد رنگ در بازاریابی مشکلاتی ایجاد کنند. در حالی که نمی توانید با سلیقه شخصی همه مطابقت داشته باشید، مردم تمایل دارند به سمت رنگ های یکسان جذب شوند. شما می توانید از آمار برای یافتن رنگ هایی استفاده کنید که بیشتر مردم دوست دارند و در بازاریابی خود از آن استفاده می کنند.

به عنوان مثال، یک پروژه تحقیقاتی در سال 2003 نشان داد که آبی بدون در نظر گرفتن جنسیت، بهترین رنگ همه افراد است. به گفته پاسخ دهندگان، 57 درصد از مردان و 35 درصد از زنان مورد علاقه بودند.

در مورد دومین رنگ مورد علاقه، مردان و زنان در پاسخ‌های خود تقسیم می‌شوند. برای مردان، قرمز (در 8٪ از پاسخ دهندگان)، در حالی که برای زنان (23٪ از پاسخ دهندگان) بنفش است. سبز نیز رنگی است که به خوبی مورد پسند قرار گرفته است و 14 درصد از هر دو جنس به آن علاقه نشان می دهند. در انتهای دیگر طیف، رنگی که کمترین علاقه را داشته است، رنگ نارنجی است، با 29 درصد از پاسخ دهندگان. رتبه دوم به بدترین رنگ قهوه ای است که 23 درصد از مردم آن را دوست ندارند

1- روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز اغلب با خون یا آتش همراه است و می تواند هم نشان دهنده گرما و هم خطر باشد. وقتی صحبت از برندسازی به میان می‌آید، قرمز می‌تواند نشان دهنده اشتیاق، قدرت، اعتماد به نفس و قدرت باشد. قرمز نیز بیش از هر رنگ دیگری توجه را به خود جلب می کند و اغلب برای نشان دادن خطر استفاده می شود. این یکی از رنگ های پویاتر است زیرا به طور گسترده ای با احساسات مثبت مانند عشق و اشتیاق و احساسات منفی مانند خطر یا ترس همراه است.

روانشناسی رنگ قرمز

برند های معروفی که از رنگ قرمز استفاده می کنند: مک دونالد، ردبول و کوکاکولا.

2- روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی رنگی پرانرژی در نظر گرفته می شود که احساس گرما، هیجان و اشتیاق را برمی انگیزد. روانشناسی رنگ نارنجی رنگی مثبت و خوش بینانه است و افراد را تشویق می کند تا به جنبه های روشن چیزها نگاه کنند. مشابه قرمز، نارنجی می تواند احساسات شور را برانگیزد، هرچند نه به اندازه قرمز تهاجمی.

با این حال، یک مطالعه نشان می دهد که 26 درصد از پاسخ دهندگان، رنگ نارنجی را با محصولات ارزان مرتبط می دانند. بنابراین اگر قصد استفاده از این رنگ را دارید، ممکن است لازم باشد این ارتباط را جبران کنید.

روانشناسی رنگ نارنجی

برندهای معروفی که از رنگ نارنجی استفاده می کنند: Discover، Harley Davidson و Amazon.

3- روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد بیشتر برای ایجاد احساس شادی و خوش بینی در افراد شناخته شده است. به هر حال این رنگ خورشید است، و خورشید مرکز درخشان و گرم جهان است، شما نمی توانید خیلی مثبت تر از آن باشید. اعتقاد بر این است که رنگ زرد روی سمت چپ مغز تأثیر می گذارد، جایی که تفکر و ادراک عمیق رخ می دهد.

روانشناسی رنگ نارنجی

برندهای معروفی که از رنگ زرد استفاده می کنند: اسنپ چت، نیکون و فراری.

4- روانشناسی رنگ سبز

سبز رنگ مادر طبیعت است و اغلب نمادی از رشد و تجدید است و احساسات طبیعت آرام بخش را برمی انگیزد. اگرچه رنگ سبز احساسات مثبتی مانند امنیت، شفقت و آرامش را ترویج می کند، اما نمادی از احساسات منفی مانند حسادت است.

روانشناسی رنگ سبز

برندهای معروفی که از رنگ سبز استفاده می کنند: John Deer، Spotify و Starbucks.

5- روانشناسی رنگ آبی

مانند سبز، آبی اغلب با صلح، آرامش همراه است و اغلب برای تقویت احساس اعتماد و اعتماد استفاده می شود. روانشناسی رنگ آبی نیز اغلب با هوش مرتبط است، زیرا تحقیقات نشان داده است که این رنگ به تحریک فکر و افزایش تمرکز کمک می کند. مانند بسیاری از رنگ ها، آبی نیز با مفاهیم منفی همراه است. این رنگ یکی از “رنگ های غمگین” در نظر گرفته می شود (از اینجا اصطلاح “احساس آبی” آمده است) و همچنین باعث ایجاد احساس خنکی یا دوری می شود.

روانشناسی رنگ آبی

برندهای معروفی که از رنگ آبی استفاده می کنند: فیس بوک، گیکو و آمریکن اکسپرس.

6- روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ بنفش با خلاقیت، خرد، قدرت و جادو اغلب با رنگ بنفش همراه است. بنفش با ترکیب آبی و قرمز به دست می آید و ترکیبی عالی از انرژی و شدت (از رنگ های قرمز) و آرامش و ثبات (از رنگ های آبی) به آن می دهد.

روانشناسی رنگ بنفش

برندهای معروفی که از رنگ بنفش استفاده می کنند: اینستاگرام، یاهو و هالمارک.

7- روانشناسی رنگ صورتی

صورتی رنگی آرام بخش و غیر تهدید کننده است که اغلب با عشق، مهربانی، زنانگی، آرامش و بی گناهی همراه است. همچنین با ضعف، آسیب پذیری و سطحی بودن همراه است. در روانشناسی رنگ صورتی برای کاهش احساس خشم، عصبانیت و تحریک پذیری عمل می کند.

روانشناسی رنگ صورتی

برندهای معروفی که از رنگ صورتی استفاده می کنند: Dunkin’ Donuts، T Mobile و Lyft.

8- روانشناسی رنگ سیاه

روانشناسی رنگ سیاه اغلب با پیچیدگی و قدرت و همچنین مرگ یا شر همراه است. با این حال، رنگ مشکی را می‌توان به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد، که همگی بستگی به زمینه دارد، اگرچه اگر زیاد استفاده شود بسیار زیاد است. مشکی می‌تواند رنگ دشواری برای گنجاندن در استراتژی‌های بازاریابی باشد، زیرا این رنگ یکی از انتهای طیف رنگ است و از نظر فنی اصلاً رنگ نیست، بلکه فاقد رنگ است.

همچنین بخوانید: ۷ دلیل برای اینکه چرا باید کاتالوگ بازاریابی چاپ کنید؟
دارد. یک مطالعه نشان می دهد که 42٪ از پاسخ دهندگان آن رنگ را با محصولات با کیفیت بالا مرتبط می دانند. این یک مشاهده مناسب است، زیرا رنگ مشکی نوعی خاصی از ظرافت و کلاس را تراوش می کند (به کت و شلوارهای تیره و کفش های مجلسی فکر کنید).

روانشناسی رنگ سیاه

برندهای معروفی که از رنگ مشکی استفاده می کنند: Chanel، Gucci و Nike.

9- روانشناسی رنگ سفید

روانشناسی رنگ سفید با احساس خلوص، امنیت و مینیمالیسم مرتبط است. معمولاً فضای سفید خلاقیت را پرورش می دهد زیرا اغلب به عنوان یک بوم خالی تلقی می شود. مشابه رنگ سیاه، رنگ سفید می تواند برای استفاده در تلاش های بازاریابی دشوار باشد، زیرا در انتهای مخالف طیف رنگ قرار دارد و از تمام رنگ های طیف نور مرئی تشکیل شده است.

روانشناسی رنگ سفید

برندهای معروفی که از رنگ سفید استفاده می کنند: اپل، فیس بوک و سامسونگ.

روانشانسی رنگ ها در چاپ

هنگامی که طرح رنگی عالی را برای پروژه خود انتخاب کردید و برای طراحی آماده شدید، باید مطمئن شوید که فایل خود را برای طراحی در فضای رنگی CMYK تنظیم کرده اید تا از دقت رنگ چاپ اطمینان حاصل کنید. طراحی در فضای رنگی RGB ممکن است منجر به طراحی چاپی شود که به دقت رنگ هایی را که در رایانه خود استفاده کرده اید منعکس نمی کند. اگر در مورد سفارشات طراحی نیاز به مشاوره دارید می توانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های 66570035 در ارتباط باشید.

منبع: https://www.printivity.com/insights/2020/08/31/psychology-of-color-in-marketing/

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *