رفع تفاوت رنگ مانیتور و چاپ

رفع تفاوت رنگ مانیتور و چاپ

شما چه بعنوان یک طراح گرافیک باشید که هر روز با چاپ افست یا چاپ دیجیتال سر و کار دارید و یا چه به عنوان یک کارفرما که کارهای چاپی را پیگیری می کند ، حتما با تفاوت رنگ مانیتور و چاپ مواجه شده اید. در واقع یکی از چالش های اصلی بین طراحان گرافیک و مشتریان این است که تفاوت بین رنگ های مانیتور با رنگ های چاپ وجود دارد.

صادقانه بگویم  چه مبتدی باشید و چه حرفه ای، احتمالاً آن را تجربه کرده اید . فرض کنید شما در نرم افزار خود کاتالوگی را طراحی می کنید؛ با زحمت رنگ های خود را انتخاب کرده و طراحی خود را کامل می کنید، حالا فایل را برای چاپخانه ارسال می کنید. کارها چاپ شده و برای شما ارسال می شوند.

حالا نه تنها شباهتی به رنگ های روی مانیتور شما ندارند بلکه به نسبت رنگ های مانیتور شما بسیار روشن تر یا تیره تر و اشباع شده تر است و این تفاوت رنگ مانیتور با چاپ بسیار واضح است. در اینجا قبل از اینکه ناامید شوید؛ بهتر است تا به دنبال راه حل باشید.

سوال اصلی این است: چرا رنگ مانیتور با رنگ چاپ شده روی کاغذ همخوانی ندارد و چگونه می توانید آن را اصلاح کنید؟ در این مقاله، ما در مورد آن توضیح می دهیم و سعی میکنیم راه کارهایی را پیشنهاد دهیم تا شما بتوانید این اختلاف رنگ مانیتور و چاپ را به حداقل ممکن برسانید. پس در ادامه همراه ما باشید:

شروع حل مشکل تفاوت رنگ مانیتور و چاپ

قدم اول : کالیبره کردن مانیتور

اول از همه باید بدانید که رنگ هایی که شما در مانیتور خود مشاهده می کنید، در مانیتورهای مختلف؛ متفاوت دیده می شوند. مثلا ممکن است که شما درصد روشنایی مانیتور خود را روی 100 تنظیم کرده باشید. بنابراین رنگ های شما بسیار درخشان تر دیده خواهند شد. این موضوع ممکن است روی مانیتورهایی از برندهای گوناگون و با تنظیمات یکسان، نتایج کاملا متفاوتی را به دنبال داشته باشد.

پس باید مانیتور خود را کالیبره کنید.

از ویندوز 7 به بعد سیستم عامل ها مجهز به یک ابزار کالیبراسیون داخلی شده اند که به صورت مرحله به مرحله این کار را انجام می دهند. برای شروع، منوی Start را باز کنید، Color Calibration را در قسمت جستجو تایپ کنید، سپس زبانه  Advanced را انتخاب کنید و در قسمت Display Calibration روی دکمه Calibrate Display کلیک کنید.

سیستم کالیبراسیون پس از شروع به کار شما را در تنظیم عناصر مختلف مانیتور راهنمایی خواهد کرد.

پس از اتمام کالیبراسیون، تنظیمات را ذخیره کنید و روی پایان کلیک کنید. البته در سطوح پیشرفته تر، می توانید روی یک دستگاه رنگ سنج سخت افزاری مانند Spyder 5 Elite سرمایه گذاری کنید.

این ابزار به طور فیزیکی خروجی نور صفحه نمایش شما را اندازه گیری می کند و همه چیز را بر اساس آن تنظیم می کند. این فقط برای حرفه ای ها یا علاقه مندان جدی است و  حدود 240 دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

تفاوت رنگ مانیتور و چاپ


برای سفارش چاپ کاتالوگ کلیک کنید


قدم دوم : بالابردن شناخت خود از رنگ ها

شما هرچقدر هم که کالیبراسیون را با دقت بالایی انجام دهید. مشکل اساسی پابرجاست چرا که مانیتور شما رنگ ها را از ترکیب سه رنگ نوری Red – Green – Blue نمایش می دهد. اما سیستم چاپ بر مبنای چهار رنگ cyan – magenta – yellow – black به وجود می آید.

این دو سیستم رنگی محدوده های بسیار متفاوتی از رنگ ها را پوشش می دهند. برای مثال از ترکیب سه رنگ RGB نور سفید حاصل می شود اما از ترکیب چهار رنگ CMYK  رنگ سیاه حاصل می شود. برای اینکه موضوع کمی برایتان شفاف تر شود به تصویر زیر با دقت نگاه کنید:

تفاوت رنگ مانیتور و چاپ

رنگ هایی که در مانیتور مشاهد می کنید (سمت چپ) به نسبت رنگ هایی که در چاپ به وجود می آید (سمت راست) بسیار درخشان تر و شفاف تر هستند.

حالا باز می پرسید چرا این اتفاق می افتد؟ به تصویر زیر نگاه کنید:

محدوده رنگی CMYK و RGB

 

محدوده ی رنگی RGB بسیار گسترده تر از محدوده رنگی CMYK چاپ است. بنابراین بسیاری از رنگ هایی که در مانیتور دیده می شود. قابلیت چاپ شدن را ندارند.

لابد می پرسید که با این همه اختلاف حالا چه باید کرد؟

خب تا اینجا دانستیم که پیش از شروع کار طراحی و ارسال فایل های طراحی شده برای چاپ باید مانیتور و نمایشگر خود را کالیبره کنیم. در ادامه روش های تکمیلی بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.


برای سفارش چاپ جعبه و دیدن نمونه های ما کلیک کنید


قدم سوم : استفاده از کتابچه رنگ (یکی از مهم ترین نکات در رفع تفاوت رنگ مانیتور و چاپ)

کتابچه های رنگ بسیار زیادی در بازار وجود دارند که می توانید آن ها را تهیه کنید. کتابچه های رنگ حاوی کدهای رنگی فراوانی هستند که بر روی مترسال های مختلف چاپ شده اند.

شما با استفاده از آنها می توانید نزدیک ترین کدها را به چاپ نهایی انتخاب کنید. البته بد نیست قبل از خرید کتابچه رنگ، با چاپخانه مشورت کنید. بعضی از چاپخانه ها، کتابچه های رنگ را تولید کرده اند و می توانند بصورت رایگان در اختیار شما قرار دهند.

قدم چهارم : استفاده از رنگ پنتون ( Pantone )

شرکت پنتون ( pantone ) یک کمپانی تولید کننده رنگ های پیش ساخته برای چاپ است که دارای طیف بسیار وسیعی از رنگ هایی است که قابلیت چاپ با چهار رنگ اصلی CMYK را ندارند. استفاده از رنگ های پنتون این امکان را به شما می دهد تا در چاپ های متوالی، بتوانید کیفیت و فام رنگی یکسانی را به دست بیاورید.

این موضوع در تولید لفاف بسته بندی و جعبه محصولات بسیار حایز اهمیت است. همچنین بسیاری از شرکت ها از رنگ های پنتون به عنوان رنگ سازمانی استفاده می کنند. بنابراین گستره ی استفاده از رنگ های پنتون بسیار وسیع است.

بزرگترین مانعی که بر سر راه استفاده از رنگ های پنتون وجود دارد این است که تمام کدرنگ های پنتون در ایران وجود ندارند و هم اینکه به نسبت رنگ های معمولی بسیار گران قیمت هستند. بنابراین هزینه های چاپ را افزایش خواهند داد. این موضوع شاید کاربرد این ابزار را در تمام پروژه های چاپی محدود نماید.


همچنین بخوانید :همه چیز درباره چاپ دیجیتال


قدم پنجم : تنظیم نور محیط

نور محیط را درست تنظیم کنید. برای تنظیم نور محیط با دو پارامتر مقدار و رنگ نور محیط مواجه هستیم. مقدار نور محیط را اینطور در نظر بگیرید که برای انجام کار طراحی در یک فضای حدودا 15 متری باید از یک منبع نوری با 538 لوکس استفاده نمایید. (روی بسته بندی لامپ ها مقدار توان نور را با واحد لومن مشخص کرده اند)

همچنین احتمالا این نکته را باید بدانید که نوع رنگ محیط بر روی رنگ وسایل اطراف ما تاثیر می گذارد. مثلا زیر نور قرمز همه چیز قرمز تر دیده میشود و زیر نور آبی همه چیز آبی تر !

بنابراین اگر نوری که در محیط استفاده می کنید درجه حرارت رنگی مناسبی را نداشته باشد، به احتمال زیاد شما را دچار خطا خواهد کرد. علاوه براینکه نور محیط باید به میزان کافی باشد و مقدار روشنایی کم یا زیاد نباشد باید سعی کنید محیط راهم با نور کاملا سفید (متمایل به زرد و آبی نباشد) روشن کنید.

توجه داشته باشید نور مهتابی کمی آبی است و نور لامپ 100 به زردی گرایش دارد. مناسبترین درجه حرارت رنگی برای نور محیط 5500 درجه کلوین است که برابر با سفید نور خورشید می باشد. این عدد را به خاطر بسپارید چون ممکن است بعدا در پروژه های عکاسی با آن مواجه شوید.

تنظیم نور محیط

قدم ششم : استفاده از پروفایل رنگی صحیح

از پروفایل های رنگی صحیح استفاده کنید. سیستم های چاپ مختلف برای درک بهتر رنگ ها از پروفایل های رنگی متفاوتی استفاده می کنند. انواع چاپ های دیجیتال و افست تا پلاترها و پرینترهای رومیزی از پروفایل های رنگی متفاوتی بهره می برند و برای این کار پروفایل های استاندارد متعددی نیز به وجود آمده است.

از fogra 27  گرفته تا us web coated و … . شما حتی می توانید یک پروفایل رنگی برای خودتان بسازید (البته اگر تجربه کافی در این کار را دارید ! ) و همواره به عنوان یک پروفایل رنگی استاندارد از آن استفاده کنید. اما همیشه بهتر است تا قبل از اینکه فایل های خود را نهایی کنید و برای چاپ بفرستید، با لیتوگراف خود تماس بگیرید و با او در مورد پروفایل هایی که به شما پیشنهاد می دهد صحبت کنید.


جهت سفارش طراحی کاتالوگ کلیک کنید


قدم هفتم : کنترل فایل طراحی شده با چاپخانه و لیتوگرافی

فایل طراحی شده را با چاپخانه و لیتوگرافی کنترل کنید. اگر در زمینه طراحی و چاپ فعال هستید باید شما را به عنوان یک متخصص چاپ با 20 سال سابقه نصیحت کنم که همیشه همه چیز را با همه چک کنید ! از کارفرما گرفته تا تمام کسانی که در پروسه تولید به آنها دسترسی دارید.

این کار هم باعث افزایش و ارتقا سطح معلومات و دانش شما می شود و هم در چاپ یک پروژه بی نقص به شما کمک می کند. به خصوص اگر در ابتدای کار هستید هرچیزی که ممکن است به نظر شما ساده به نظر برسد ولی در آخر کار، خرابی به بار بیاورد.

بنابراین تا زمانی که به یک متخصص چاپ تبدیل شوید، بهتر است تا همیشه همه چیز را با اهل فن چک کنید تا میزان خطای کار را به حداقل کاهش دهید.

اگر شما هم با مجموعه آریا هنر امروز همکاری می کنید این را می دانید که همکاران ما در بخش چاپ، پیش از آنکه فایل ها را برای چاپخانه ارسال کنند تمام موارد مهم از ابعاد و اندازه ها گرفته تا پروفایل های رنگ را کنترل می کنند و در مورد ایرادات احتمالی فایل ها به شما اطلاع می دهند.

پس در مورد اجرای صحیح پروژه های چاپی خود می توانید روی آریا هنر امروز حساب کنید.

اگر در مورد نحوه کالیبراسیون و تنظیم پروفایل های رنگی سوالی داشتید زیر همین پست با ما در میان بگذارید.


برای سفارش طراحی لوگو و دیدن نمونه کارهای ما کلیک کنید


 

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه ها

  • سلام
    اگر در فتوشاپ بتونیم رنگ ها رو به تفکیک CMYK در ترام 1 درصد در زمینه سفید ببینیم بهترین حالت کالیبره نور را خواهیم داشت که به چاپ نزدیک هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *