راهنمای جامع برندسازی | (معرفی انواع برند و عوامل موثر در برندینگ)

راهنمای جامع برندسازی | (معرفی انواع برند و عوامل موثر در برندینگ)

راهنمای جامع برندسازی لازمه شروع هر کسب و کاری محسوب می شود.اصطلاح برند به مفهومی در تجارت و بازاریابی اشاره دارد که یک شرکت، محصول یا فرد را از سایر همسان ها تمایز می دهد. برندها قابل لمس نیستند و بیشتر به عنوان یک حس و شناخت نسبت به یک شرکت، فرد، یا محصول شناخته می شود.

تمام برندها از یک نشانه به عنوان لوگو استفاده می کنند که به شناسایی هویت برند در بازار کمک می کند. اغلب مردم ممکن است تفاوت بین برند و لوگو را ندانند. برند در واقع ارزشی است که برای مخاطب به عنوان بارزترین شاخصه شناخته می شود و لوگو؛ علامتی است که برند با آن شناخته می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا در قالب یک راهنمای جامع برندسازی به معرفی اصول برندسازی بپردازیم.

تکنیک های برندینگ

برند یک مفهوم بازاریابی یا تجاری ناملموس است که به افراد کمک می کند یک شرکت، محصول یا فرد را شناسایی کنند.

مردم اغلب برندها را با چیزهایی مانند لوگوها، شعارها یا سایر علائم قابل تشخیص اشتباه می گیرند. برند یک حس است و نمادها در واقع ابزارهای بازاریابی هستند که به ارتقاء کالا یا خدمات کمک می کنند.

برندها از مهمترین و با ارزش ترین دارایی های یک شرکت محسوب می شوند.

شرکت ها می توانند با ثبت علائم تجاری ( لوگو ) از علامت برند خود محافظت کنند.

انواع آرم ها شامل آرم های تجاری ، شخصی ، محصولات و خدمات است.


همچنین بخوانید: ۱۰ نکته طلائی در افزایش کیفیت جعبه مقوایی


راهنمای جامع برندسازی


برای سفارش طراحی لوگو کلیک کنید


درک برندها: مهم ترین اصل در راهنمای جامع برندسازی

همانطور که در بالا ذکر شد؛ نام تجاری و لوگو، بصورت ناملموس به افراد کمک می کند تا یک شرکت خاص و محصولات آن را شناسایی کنند. این امر به ویژه هنگامی صادق است که شرکت ها باید خود را از سایرین که محصولات مشابهی در بازار ارائه می دهند، از جمله لوگوهای عمومی، متمایز کنند.

مردم اغلب لوگوها، شعارها یا سایر علائم قابل تشخیص متعلق به شرکت ها را با هویت برند اشتباه می گیرند. در حالی که این دو کاملا از یکدیگر متمایز هستند.

نام تجاری یکی از ارزشمندترین و مهمترین دارایی های یک شرکت محسوب می شود. در واقع ، بسیاری از شرکت ها اغلب با نام تجاری خود مورد اشاره قرار می گیرند (مثال: پپسی) به همین دلیل سازمان هایی برای ثبت و حفاظت از نام برند و علائم تجاری به وجود آمده است که از نام برند، آرم و لوگو از نظر قانونی محافظت می کنند.

ثبت علائم تجاری مانع استفاده دیگران از محصولات یا خدمات شما بدون اخذ مجوز شما می شود.

برند شخصی

هویت پردازی و برند سازی فقط مورد استفاده شرکت ها نیستند. در حقیقت، امروزه توسط اشخاص نیز استفاده می شود، که به آن برند شخصی Personal Branding گفته می شود.

به عنوان مثال، خانواده کارداشیان پس از به دست آوردن محبوبیت از نمایش محبوب واقعیت، در برند خود ارزش پیدا کردند. این خانواده، به طور جمعی و به عنوان افراد، از نام خود برای راه اندازی موفقیت آمیز حرفه های رسانه ای و مدلینگ، نمایش های اسپین آف، لوازم آرایشی ، عطرها و خطوط لباس استفاده کرده اند.

در موردی دیگر مهران مدیری بازیگر و هنرمند ایرانی با استفاده از نام خود، برند عطر و ادکلون مدیری را روانه بازار ساخته است.


برای سفارش چاپ کاتالوگ کلیک کنید


تاریخچه برندها

برندها از دیرباز برای متمایز کردن محصولات در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته اند. ایده نام تجاری ممکن است به 2000 سال پیش از میلاد مسیح بازگردد.

برندسازی در طول قرون متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. اصطلاح مارک کردن یا نشان گذاری نیز همچنین به علائم منحصر به فرد سوخته در گاو اشاره می کند تا حیوانات یک مالک را از حیوانات دیگر متمایز کند.

این کار یکی از محبوب ترین کاربردها در روستاهای آمریکا را داشته است. احتمالاً اصطلاح « داغ کردن » به معنی نشان گذاری را شنیده اید.

« داغ کردن » توسط دامداران و برای متمایز ساختن دام ها و اسب های خود از گله ی سایر دامداران مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع دامدار با قرار دادن علامت خود بر روی دام ها از مهمترین و با ارزش ترین دارایی های خود محافظت می کرد.

اما شروع برند سازی برای محصولات به دوره ای باز می گردد که کارخانجات برای فروش محصولات خود در بازار نیاز به بسته بندی پیدا کردند. بنابراین باید به وسیله علامت هایی محصولات خود را از محصول سایر تولید کنندگان متمایز می ساختند.

تاریخچه برند


برای سفارش چاپ جعبه برای محصولات خود کلیک کنید


انواع برندها

برند سازی شرکتی:

برندسازی شرکتی راهی است که شرکت ها می توانند خود را نسبت به رقبا متمایز سازند و به این وسیله برتری محصولات خود را نمایش دهند. آنها مجموعه ای از تصمیمات مهم را برای دستیابی به این هدف ، مانند قیمت گذاری ، ماموریت اجتماعی ، بازار هدف و ارزش ها اتخاذ می کنند.

برند شخصی:

همانطور که در بالا ذکر شد ، نام تجاری دیگر فقط برای شرکت ها نیست. مردم از ابزارهایی مانند رسانه های اجتماعی برای ساختن برند شخصی خود استفاده می کنند.

برندینگ محصول جدید:

این نوع برند تجاری ، که به نام تجاری کالا نیز معروف است ، شامل بازاریابی یک محصول خاص است. ( مانند پفک، ریکا و … ) نام تجاری یک محصول نیازمند تحقیقات بازار و انتخاب بازار هدف مناسب است.

مارک های خدمات:

این نوع مارک تجاری برای خدمات صدق می کند ، که اغلب به خلاقیت نیاز دارد ، زیرا در واقع نمی توانید خدمات را به صورت فیزیکی نشان دهید.

طبق گزارش نشریه Forbes اپل ، گوگل ، مایکروسافت ، آمازون و فیس بوک با ارزش ترین مارک ها در سال 2020 بودند.

ایجاد یک نام تجاری و هویت سازی برند

هنگامی که یک شرکت تصمیم می گیرد که بر اساس یک نام تجاری به تبلیغات عمومی بپردازد، ابتدا باید هویت نام تجاری خود را مشخص کند. هویت یک شرکت می تواند بخشی از موارد زیر باشد: هویت زنانه یا مردانه، پیر یا جوان یا میانسال یا کودک، ثروتمند یا عضو طبقه متوسط و … که در مقاله جداگانه ای به آن خواهیم پرداخت.

لوگوی شرکت نیز اغلب می تواند شامل پیام ، شعار یا محصول آن شرکت باشد. در واقع هدف از ایجاد این تمایزات و ویژگی ها این است که نام تجاری به یاد ماندنی و برای مصرف کننده جذاب باشد.

این شرکت ها معمولاً برای شروع کار با یک شرکت طراحی لوگو مشورت می کنند تا ایده هایی را برای جنبه های بصری نام تجاری مورد نظر ارائه دهند. یک نام تجاری موفق پیام یا احساسی را که شرکت می خواهد با آن ارتباط برقرار کند به دقت نشان می دهد.

هنگامی که یک برند احساسات مثبتی را در بین مخاطبان هدف خود ایجاد کند، گفته می شود که شرکت ارزش ویژه برند را ایجاد کرده است. برخی از شرکت های دارای ارزش ویژه برند و دارای محصولات تجاری بسیار شناخته شده عبارتند از: مایکروسافت ، کوکاکولا ، فراری ، اپل و فیس بوک.

اگر برند سازی به درستی انجام شود ، فروش نه تنها برای محصول خاصی که در حال فروش است ، بلکه برای سایر محصولات فروخته شده توسط همان شرکت ، افزایش می یابد.

یک نام تجاری خوب باعث ایجاد اعتماد در مصرف کننده می شود و پس از تجربه خوب با یک محصول، مصرف کننده بیشتر احتمال دارد محصول دیگری را که مربوط به همان مارک است امتحان کند. این پدیده اغلب به عنوان وفاداری به نام تجاری شناخته می شود.


همچنین بخوانید: راهنمای انتخاب نام مناسب محصول و راهکارهایی برای تبلیغات موثر


مزایای برندینگ: چرا شما به یک برند قوی احتیاج دارید؟

ایجاد یک برند تجاری مزایای بی شماری را ارائه می دهد، چه برای یک شرکت و چه برای یک فرد یا محصول. برند تجاری موفق منجر به تأثیرات زیادی می شود. اما این به چه معنی است؟ شرکتی که بتواند پیام خود را منتقل کند قادر است در ذهن مشتری احساسات را برانگیزد. مصرف کنندگان روابط منحصر به فردی با این شرکت ها برقرار می کنند و به شرکت های اجازه می دهند از اعتماد آنها برای فروش محصولات استفاده کنند.

برندسازی به شرکت ها کمک می کند تا اعتماد و اعتبار ایجاد کنند. به هر حال، مردم تمایل بیشتری دارند که از  مارک های تجاری یا برندهایی که می شناسند و به آنها اعتماد دارند، خرید کنند. این امر باعث می شود شرکت ها در  رقابت خود با سایر برند ها برتری داشته باشند.

مصرف کنندگان به برند هایی که می شناسند و به آنها اعتماد دارند وفادار می مانند، بنابراین هنگام عرضه محصولات جدید، حتی اگر گرانتر باشند، تمایل بیشتری برای خرید آنها از خود نشان می دهند.

بیایید از اپل به عنوان مثال استفاده کنیم. این شرکت یک پایگاه مشتری بسیار وفادار ایجاد کرده است که به دلیل وفاداری به نام تجاری، مایل است از برچسب قیمت مربوط به iMac ، MacBook ، iPad یا iPhone چشم پوشی کند. بسیاری از مشتریان فعلی تمایل دارند تا محصولات جدید این برند را به محض ورود به بازار تهیه نمایند.

مزایای برندینگ

سوالات متداول در مورد برند

مفهوم برندسازی چیست؟

برند یک مفهوم ناملموس است که به افراد (به ویژه مصرف کنندگان) کمک می کند تا یک شرکت ، محصول یا فرد خاص را بشناسند و شناسایی کنند.


همچنین بخوانید: راهنمای گام به گام تبدیل فونت به منحنی در نرم افزارهای مختلف


نوع برند چیست؟

انواع مختلفی از برند ها وجود دارد، اما چهار مدل از رایج ترین آنها شامل برند های تجاری، برند های شخصی، برند های محصول و برند های خدمات هستند.

نمونه های برند چیست؟

اگرچه برند ها به طور کلی نا ملموس هستند، اما ما اغلب چیزهایی مانند محصولات آنها را را با لوگو و علائم تجاری آن ها مرتبط می کنیم. به عنوان مثال می توان به Apple ، Nike ، Coca-Cola ، Advil و Tylenol اشاره کرد.

اهمیت ساختن یک نام تجاری در چیست؟

برندها از آن جهت اهمیت دارند که برای شرکتها و افراد ارزش ایجاد می کنند. برند ها همچنین مزیت های رقابتی محصولات اعم از کیفیت، قیمت، گستردگی خدمات و… را در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار را بیان می کنند. نام تجاری موفق باعث افزایش مشتری و باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می شود این امر در نهایت منجر به وفاداری به برند می شود.

ارزش ویژه برند به چه معناست؟

ارزش ویژه برند مفهومی است که به ارزش تولید شده از محصول یا خدمات یک شرکت در مقایسه با دیگر محصولات یا خدمات موجود در بازار اشاره دارد.


برای سفارش طراحی کاتالوگ کلیک کنید


سخن پایانی

وقتی کلمه “نام تجاری” را می شنویم ، اکثر ما به لوگوها ، شعارها و سایر علائم قابل تشخیص فکر می کنیم. اما این تنها بخشی از تعریف است. اصطلاح برند در واقع یک مفهوم بازاریابی نامشهود است که به افراد کمک می کند تا یک شرکت یا شخص را بشناسند و شناسایی کنند.

برندها یکی از مهمترین و ارزشمندترین دارایی هایی هستند که یک شرکت دارد. بنابراین مهم است که شرکت ها قبل از اینکه درهای خود را برای تجارت باز کنند، تحقیقات خود را انجام دهند. برندسازی موفق می تواند به شرکت در جذب، حفظ مشتری و وفاداری به نام تجاری کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *