10 نکته طلائی در افزایش کیفیت جعبه مقوایی

10 نکته طلائی در افزایش کیفیت جعبه مقوایی

تولید جعبه های مقوایی از پیچیده ترین و حساس ترین پروژه هایی هستند که ممکن است به یک طراح گرافیک ارجاع داده شود.در این مسئله راهکارهایی برای افزایش کیفیت جعبه مقوایی از جمله مواردی است که تولید کنندگان جعبه باید در نظر داشته باشند.

یک طراح حرفه ای به خوبی می داند که هنگام ارسال فایل طراحی جعبه برای چاپ به چه نکاتی باید توجه نماید. اما اگر به تازگی پروژه ای را در این زمینه شروع کرده اید و یا قصد دارید تا سفارش جعبه بدهید، شاید بد نباشد تا در ادامه همراه ما باشید.

روش های بالابردن کیفیت جعبه مقوایی

1- استفاده از کانال رنگی مناسب

کانال ها و حالت های رنگی متفاوتی وجود دارند که کاربرد های متفاوت و گوناگونی دارند. هر کدام از این حالت ها یا کانال های رنگی قابلیت هایی را دارند که متناسب با نوع کاربرد تصاویر تعریف و تنظیم شده اند.

برای مثال مود رنگی RGB به دلیل اینکه می تواند دامنه وسیع تری از رنگها را به نمایش بگذارد ؛ می تواند تصاویر بسیار شفاف تری را جهت نمایش در مانیتور و نمایشگرها ارائه دهد.

مود رنگی Grayscale تنها می تواند دامنه های خاکستری یک طیف را نمایش دهد. اما همانطور که احتمالا می دانید تمام پروژه های چاپی را حتما باید با مود رنگی CMYK برای چاپ ارسال نمود.

این حالت رنگی به دلیل دسته بندی رنگ ها در 4 کانال استاندارد شامل زرد، آبی، سرخابی و مشکی که در چاپ مورد استفاده قرار می گیرند، بهترین گزینه برای ارسال فایل های طراحی شده برای لیتوگرافی و چاپ افست می باشد.


برای سفارش چاپ جعبه کلیک نمایید


کانال رنگی

2- استفاده از مقوای مناسب در جهت افزایش کیفیت جعبه مقوایی

عوامل متعددی در انتخاب نوع مقوای مورد استفاده در تولید این جعبه ها تاثیر گذار هستند. مهم ترین آن ها وزن محصول، قیمت تمام شده جعبه و سایر عوامل تاثیر گذار مانند شرایط حمل و نگهداری و انبارداری می تواند در استفاده از انواع مختلف مقواها موثر باشد.

برای مثال برای ساخت جعبه های دارویی و یا مواد غذایی باید از مقوای ایندل برد که اصطلاحاً به آن مقوای بهداشتی نیز گفته می شود استفاده کرد. این نوع از مقوا در گرم ها و ابعاد متفاوتی در بازار در دسترس است. بنابراین متناسب با وزن محصول و ابعاد فایل طراحی ؛ باید از گرم و ابعاد مناسب این مقوا در ساخت جعبه های مقوایی بهره برد.

در مثالی دیگر می توان به مقوای پشت طوسی و مقوای گلاسه اشاره کرد. مقوای پشت طوسی از کیفیت ساخت و استحکام بسیار کمتری نسبت به ایندل برد برخوردار است و طبیعتا قیمت پایین تری نیز دارد.

این نوع مقوا برای جعبه محصولاتی که شاخصه های بهداشتی در آنها در درجات بالایی قرار ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر سختی و مقاومت در انواع مقوا می توان گفت که جعبه های مقوایی ایندل برد دارای بالاترین استحکام هستند و در رده های بعدی مقوای گلاسه و پشت طوسی قرار می گیرند.


همچنین بخوانید : روند طراحی کاتالوگ لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه


اما شاید بد نباشد این توضیح را هم اضافه کنم که برندهای مختلف مقواها دارای ویژگی های متفاوتی هستند. برای مثال مقوای پشت طوسی 230 گرم مارک « اژدها » و « اسبی » از مقوای پشت طوسی 230 گرم مارک « پاندا » استحکام بیشتری دارند. در عوض برند « پاندا » مقوای نرم تری است.

بنابراین حتی انتخاب برند مورد استفاده در جعبه های مقوایی می تواند در خروجی نهایی و تولید جعبه ها بسیار موثر باشد.

3- بکارگیری رزولوشن یا DPI مناسب

استفاده از رزولوشن استاندارد در طراحی جعبه ها بسیار حائز اهمیت است. در توضیحی دقیق باید گفت که همواره اندازه DPI وابسته LPI و به نوع متریال چاپی است.  می پرسید یعنی چه؟ هر نوع متریال چاپی برای چاپ نیازمند تنظیمات دقیقی هنگام مرحله لیتوگرافی است.

برای مثال برای کاغذ های تحریر می توان از LPI 150 استفاده نمود و برای مقوای گلاسه از LPI 175 و … . برای به دست آوردن DPI از  LPI می توانید عدد LPI را در دو ضرب کنید. به همین راحتی 175 x 2= 350 .

درواقع شما برای به دست آوردن بالاترین کیفیت در جعبه ای با متریال گلاسه می توانید رزولوشن خود را تا عدد 350 افزایش دهید. و برای چاپ روی کاغذ تحریر میتواندی نهایتا این عدد را تا 300 افزایش دهید.

افزایش عدد رزولوشن بیش از مقدار استاندارد و توصیه شده به هیچ عنوان بر روی کیفیت نهایی کار تاثیر نخواهد گذاشت و فقط باعث افزایش حجم فایل طراحی جعبه شما خواهد شد.

اما کار به همین جا ختم نمی شود؛ بسیاری از ماشین آلات و تجهیزات لیتوگرافی ممکن است توانایی خروجی با چنینی کیفیتی را نداشته باشند. بنابراین پیش از اینکه تنظیمات فایل طراحی جعبه را نهایی کنید؛ با توجه به نوع متریال چاپی با مسئول لیتوگرافی در مورد LPI و DPI صحبت کنید.

DPI مناسب


همچنین بخوانید: نکات کلیدی در چاپ پاکت اداری


4- استفاده از ابعاد طراحی مناسب پیش از چاپ

همیشه به یاد داشته باشید که ابعاد فایل طراحی شما باید 3 mm به نسبت ابعاد تیغ برش اضافه رنگ داشته باشد. داشتن این اضافه رنگ از بروز فاجعه در صورت خطا در مرحله دایکات یا لترپرس جلوگیری می کند. همچنین در مرحله طراحی جعبه باید به ابعاد چاپ توجه نمود و ابعاد جعبه را با کمترین میزان دور ریز و پرت کاغذ در نظر گرفت.

این کار همیشه هم ساده نیست ؛ محصولات متنوع با ابعاد گوناگون ممکن است تا شرایط متفاوتی را برای شما ایجاد کند. بنابراین ممکن است که شما نوع جعبه را متناسب با ابعاد محصول تغییر دهید.


5- ساخت ماکت پیش از شروع به چاپ

پیش از ارسال فایل طراحی برای ساخت جعبه، حتما روی مقوای اصلی نمونه و ماکت تهیه کنید. تهیه ماکت می تواند به شما کمک کند تا ایرادات احتمالی را بررسی و رفع کنید. فراموش نکنید که اگر متریال اصلی شما دارای پوشش مانند ورنی یا سلفون خواهد بود؛ حتما با همان نوع پوشش، ضخامت و برند؛ ماکت تهیه کنید. این حرفه ای ترین روش ممکن است.

برای ساخت ماکت از برش لیزر یا ماشین آلات قالب سازی می توانید استفاده کنید.

ماکت جعبه


برای سفارش چاپ کاتالوگ کلیک نمایید


6- طراحی قالب برش

طراحی قالب برش جعبه را به قالب سازی بسپارید. ابعاد، اندازه ها و نوع جعبه را به مسئول قالب سازی اعلام کنید و از او بخواهید تا نقشه قالب را برای شما ارسال نماید. بعد از این مرحله شما می توانید تغییرات دلخواه خود را در ابعاد و اندازه های ارسال شده اعمال کنید. در صورتی که تغییراتی در ابعاد قالب ایجاد کردید؛ حتما این موضوع را با قالب سازی مطرح کنید و دوباره مرحله ماکت سازی را تکرار کنید.

7- استفاده از تصاویر با کیفیت

طبیعتا هرچقدر کیفیت تصاویری که در طراحی جعبه ها استفاده میکنید بالاتر باشد میتوانید انتظار بهتری از کیفیت نهایی کار داشته باشید. وضوح، تنظیمات رنگ و DPI از جمله مواردی هستند که در این مورد باید در نظر گرفته شود.


همچنین بخوانید:  معرفی ۶ اصل مهم در عکاسی لوازم آشپزخانه


8- بکارگیری خروجی از نرم افزارهای وکتور

بهتر است تا یکی از نرم افزارهای حرفه ای در زمینه طراحی جعبه را آموزش ببینید و خروجی فایل طراحی خود را توسط این نرم افزارها انجام دهید. نرم افزارهایی مانند ادوب ایلاستریتور Illustrator و کورل دراو Corel Draw و نرم افزارهای گروه اسکو Esko نیز می توانند به شما در این مورد کمک کنند. اما به هیچ عنوان طراحی جعبه ها را در نرم افزار فتوشاپ انجام ندهید.

فرمت هایی مانند PDF یا EPS بهترین گزینه ها برای ارسال فایل های طراحی جعبه هستند.

کیفیت جعبه های مقوایی


همچنین بخوانید: رفع تفاوت رنگ مانیتور و چاپ


9- استفاده از جلوه های ویژه بصری

استفاده از جلوه های ویژه ی چاپی مانند پوشش سلفون مات، ورنی، یووی موضعی، طلاکوب، فوم و … در افزایش جذابیت و کیفیت تولید جعبه بسیار تاثیر گذار هستند.

10- تبدیل فونت ها به منحنی

فراموش نکنید که پیش از ارسال فایل ها برای لیتوگرافی باید فونت های به کار رفته در فایل طراحی جعبه را به منحنی تبدیل نمایید. این کار قطعا بر اطمینان شما در ارسال یک فایل مطمئن خواهد افزود.


همچنین بخوانید : راهنمای گام به گام تبدیل فونت به منحنی


هر سوالی در مورد خروجی فایلهای طراحی جعبه برای سیستم چاپ افست دارید زیر همین پست بپرسید:

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *