رزولوشن یا DPI چیست؟ به زبان ساده !

رزولوشن یا DPI چیست؟ به زبان ساده !

در ابتدا باید بدانیم هر تصویری که در مانیتور مشاهده می کنید از کنار هم قرار گرفتن تعداد بسیار زیادی از پیکسل به وجود آماده است. و رزولوشن در واقع یک واحد اندازه گیری است که برای تعیین میزان وضوح آن تصاویر به کار می رود. این واحد اندازه گیری با شمارش تعداد نقاط یا پیکسل ها در خطی به طول یک اینچ به ما اطلاعاتی را در مورد کیفیت و وضوح تصویر ارائه می دهد.

در واقع هر چه تعداد نقاط و پیکسل ها در تصویر بیشتر باشند کیفیت چاپ افزایش پیدا خواهد کرد و بالعکس. بیشتر بودن DPI‌ در کنار ابعاد مناسب عکس نشانگر بالا بودن کیفیت تصاویر است. در ادامه بیشتر با معنی رزولوشن و اینکه dpi یعنی چی آشنا خواهیم شد.


 سفارش  چاپ کاتالوگ حرفه ای

dpi مخفف چیست؟ معنی dpi چیست؟

در پاسخ به اینکه دی پی آی یا screen dpi چیست و واحد رزولوشن چیست باید گفت که در واقع به تعداد نقطه ها (پیکسل ها) در یک اینچ مربع « رزولوشن » گفته می شود که واحد سنجش آن DPI است. DPI مخفف عبارت « dot per inch » است که یک معیار برای سنجش کیفیت تصاویر چاپی و واحد اندازه گیری کیفیت در چاپ محسوب می شود. واژه معادل آن PPI  است که مخفف عبارت « pixel per inch » است و برای سنجش وضوح مانیتور استفاده می شود.

Dpi


برای سفارش عکاسی صنعتی و دیدن نمونه های ما کلیک کنید

ویژگی های رزولوشن برای چاپ با کیفیت

تصاویر در اندازه چاپی (کاتالوگ – بروشور – اوراق اداری و … ) باید حتما دارای رزولوشن 300 باشند. منظورم این است که اگر تصویری را در کاتالوگ خود با ابعاد 10 در 10 سانتیمتر قرار داده اید؛ رزولوشن (DPI) تصویر شما باید مساوی یا بیشتر از 300 باشد. در ضمن تصاویری که شامل متن هستند باید دارای رزولوشن 350 باشند تا وضوح بهتری در چاپ داشته باشند. (هنگام خروجی باید دقت داشته باشید که حداکثر DPI خروجی را روی 350 قرار دهید)

همیشه در نظر داشته باشید اندازه تصویر و رزولوشن متناسب با یکدیگر هستند. بنابراین اگر ابعاد عکس را افزایش دهید، وضوح آن کاهش پیدا خواهد کرد؛ و اگر همان تصویر را در ابعاد کوچکتری استفاده کنید، وضوح بالاتری پیدا خواهد کرد. به همین سادگی! با یک مثال سعی میکنم تا ذهن شما را به اصل موضوع نزدیک تر کنم:

اگر شما یک تصویر 2 × 2 با رزولوشن 300 را در ابعاد  4 × 4  گسترش دهید تصویر شما دارای رزولوشن 150 خواهد بود. پس از آنجایی که در چاپ به رزولوشن 300 احتیاج داریم، بنابراین تصویر با ابعاد  4 × 4  در چاپ نهایی دچار افت کیفیت خواهد شد. به همین راحتی!


نرم افزارهایی برای تغییر رزولوشن یا DPI

بدون شک بهترین نرم افزار برای تغییر رزولوشن یا DPI تصاویر، نرم افزار فتوشاپ است. شما با استفاده از نرم افزار فتوشاپ می توانید به راحتی DPI تصاویر را به اندازه دلخواه تغییر دهید. برای این کار ابتدا باید تصویر خود را در این نرم افزار باز کنید، سپس از طریق منوی IMAGE گزینه image size را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده (مشابه تصویر زیر) می توانید مقدار DPI را به اندازه دلخواه تغییر دهید. همچنین با استفاده از این پنجره می توانید ابعاد تصویر را نیز تغییر دهید. توجه داشته باشید که افزایش DPI به منزله افزایش کیفیت تصاویر نیست.

نکته: کیفیت تصاویر همواره تابعی از ابعاد تصویر و تعداد نقاط تشکیل دهنده تصاویر (DPI) است.

پنجره تغییر DPI در فتوشاپ
تغییر رزولوشن یا DPI

همچنین بخوانید: نکات کلیدی در چاپ پاکت اداری

رزولوشن عکس چیست؟ (dpi عکس چیست؟)

رزولوشن عکس به تعداد پیکسل های موجود در هر یک اینچ از عکس گفته می شود. به طور معمول رزولشن و DPI‌ معادل یکدیگر به کار رفته و مفهوم یکسانی را انتقال میدهند. هر تصویری که در مانیتور مشاهده می کنید از کنار هم قرار گرفتن تعداد بسیار زیادی از پیکسل تشکیل شده است. رزولوشن یا DPI در واقع یک واحد اندازه گیری است که برای تعیین میزان وضوح آن عکس به کار می رود. این واحد اندازه گیری با شمارش تعداد پیکسل ها در خطی به طول یک اینچ به ما اطلاعاتی را در مورد کیفیت و وضوح تصویر ارائه می دهد.

هیچ گاه به منظور افزایش کیفیت تصاویر به طور دستی اقدام به تغییر دادن رزولوشن تصویر نکنید. برای اینکه تصاویر با کیفیتی در چاپ داشته باشید باید از تصاویر اورجینال با کیفیت بالا استفاده کنید. برای اینکار میتوانید از یک عکاس صنعتی برای تهیه تصاویر کمک بگیرید و یا اینکه از سایت های معتبر عکس های با کیفیت بالا را بخرید.


همچنین بخوانید : ۱۰ نکته طلائی در افزایش کیفیت جعبه مقوایی

چه عواملی باعث تار شدن تصاویر در چاپ می شوند؟

یکی مهمترین عوامل کاهش و افت کیفیت عکس در چاپ مربوط است به تنظیمات دوربین عکاسی و یا اسکنر هنگام انجام عکاسی یا اسکن برگه ها است. به طور کلی هیچگاه توصیه نمی‌شود از اسکن تصاویر برای چاپ مجدد استفاده نمود. چرا که چاپ مجدد آن باعث به وجود آمدن یک ناهمگونی در ترام ها می شود که به آن اصطلاحا «پیچازی» گفته می شود. توصیه حرفه ای ها همیشه این بوده که از یک عکاس صنعتی برای عکاسی از محصولات خود کمک بگیرید.

و همیشه در انجام هر کاری آنرا به کارشناس و خبره آن حیطه بسپارید ! توجه داشته باشید که حداقل رزولوشن توصیه شده برای چاپ 300 dpi است؛ مانیتورهای رایانه معمولا دارای یک صفحه نمایش 72 dpi یا 96 dpi هستند. پس اگر ما به شما می گوییم که وضوح تصاویر شما برای چاپ پایین است ؛ ممکن است که در مانتیور به اینطور به نظر نرسد اما احتمال تار شدن عکس‌ها در چاپ کاتالوگ‌ها و چاپ بروشورهای شما ؛ خواهد بود.


همچنین بخوانید: اصول ترکیب بندی در طراحی گرافیک

چیزهایی که باید اجتناب کرد:

  • تصاویر وب با وضوح بالا (72-96 نقطه در اینچ) GIF یا JPEG هستند. این رزولوشن برای انتقال سریع از طریق اینترنت مناسب هستند اما قابل استفاده برای چاپ نیستند.
  • تصاویر اینترنتی برای استفاده در پروژه های چاپی مناسب نیستند!
  • بدترین کار ممکن آن است که رزولوشن یک تصویر را به صورت دستی و در نرم‌افزار فتوشاپ افزایش دهید. این یک فاجعه به دنبال خود خواهد داشت.
  • تنها راه افزایش رزولوشن تصاویر؛ کاهش ابعاد چاپی آنهاست.

برای سفارش چاپ جعبه کلیک کنید

فرمت های بدون افت کیفیت

عکس ها را می توان در قالب های مختلف فایل ذخیره کرد. ما توصیه می کنیم در فرمت فایل های lossless file save ذخیره کنید، که کیفیت رنگ، کنتراست یا اندازه فایل را از دست نمی دهد.

نکته های خوب و بد فرمت ها !

خوب: فایل های TIF یا EPS یا PDF نمونه هایی از فرمت های فایل lossless هستند. آنها برای حفظ رنگ و تصویر یکسان در طول ویرایش‌های فراوان طراحی شده اند.

بد: فایل های JPEG / JPG یا GIF نمونه هایی از فرمت های فایل‌های با کیفیت پایین هستند. آنها برای انتقال آسان فایل و استفاده از اینترنت طراحی شده اند، نه برای چاپ. هنگامی که یک فایل JPEG بارها و بارها ذخیره می شود، هر بار با فشرده سازی بخشی از کیفیت آن کاسته می شود. و ناهمواری های بیشتری در لبه تصاویر ایجاد می کند. فشرده سازی بخشی از ماهیت این فرمت ها است.


همچنین بخوانید : همه چیز درباره چاپ لیبل رول

فوت کوزه‌گری

در آخر باید شما را با یک فوت کوزه گری آشنا کنم ؛ پس اگر شما می خواهید با یک فایل JPEG یا GIF که باید ویرایش شود، شروع به کار کنید، قبل از انجام هر گونه ویرایش، آن را به عنوان EPS یا TIF ذخیره کنید. سپس فایل EPS یا TIF را برای حفظ کیفیت تصویر ویرایش کنید.


برای سفارش طراحی لوگو و دیدن نمونه های ما کلیک نمایید

4/5 - (49 امتیاز)

20 دیدگاه ها

  • سلام. dpi یعنی تعداد پیکسل در هر اینچ روی یک خط نه در یک مربع.

    ویکی پدیا : Dots per inch is a measure of spatial printing, video or image scanner dot density, in particular the number of individual dots that can be placed in a line within the span of 1 inch (2.54 cm).

    پس اگر گفته میشه dpi یک تصویر 300 هست یعنی شما هر خط یک اینچی روی اون تصویر بکشی روی اون خط 300 پیکسل وجود داره.

    • این نکته برای lpi هستش… dpi و lpi به شدت از نظر موضوعی به هم شبیه هستند. نکته شما کاملا صحیح است اما ترجمه توضیح وکیپیدیا هم حرف شما رو می زنه که اشنباه است. اگر یک تصویر داشته باشیم dpi مشخص میکند که در یک فضای 1×1 اینچ چه مقدار فشرده‌گی وجود دارد. تعداد این 1×1 اینچ‌ها در یک خط تصویری lpi است که معمولا و بصورت استاندارد باید 144 باشد.

  • سلام . لطفا میشه بگید این متن منظورش چیه؟ Figures should be high quality (1200 dpi for line art, 600 dpi for grayscale and 300 dpi for colour, at the correct size). منظورش از line art و grayscale چیه؟

    • سلام سارا جان؛
      در این متن گفته شده که تصاویر برداری (وکتور) : رزولوشن 1200
      در تصاویر با حالت رنگی سیاه و سفید و خاکستری : رزولوشن 600
      و در تصاویر تمام رنگی رزولوشن 300 استفاده شود.

      منظور از line art تصاویر برداری و وکتور هست.
      و منظور از تصاویر grayscale تصاویر دارای حالت رنگی سیاه و سفید و خاکستری است.

      موفق باشی و برای اطلاعات بیشتر میتونی این مقاله رو هم مطالعه کنی:
      https://www.studioemrooz.com/%d8%aa%d8%a8%d8%af%db%8c%d9%84-rgb-cmyk/

  • سلام مقاله بسیار مفیدی بود. کل اینترنت رو زیرو رو کردم ولی با مقاله خوب شما بلاخره فهیمدم رزولوشن چیست

    • روی تصویر راست کلیک کنید و گزینه properties را انتخاب کنید. وارد تب detail شوید. حالا در قسمت image میتونید dpi تصویر رو مشاهده کنید.

    • dpi واحد اندازه گیری کیفیت چاپ نیست و عوامل بسیار زیادی در کیفیت چاپ نهایی تاثیر گذار هستند.
      dpi واحد اندازه گیری تراکم نقاط چاپ شده ؛ در یک اینچ مربع است.

  • با سلام مقاله بسیار مفیدی بود. ببخشید سوالم اینه که screen dpi چیست و آیا منظور از screen dpi همون dpi تصویره ؟ اگه میشه کمی راجبش توضیح بدید ممنون میشم. مرسی

    • وضوح صفحه نمایش بر حسب پیکسل در اینچ (PPI) اندازه گیری می شود. پیکسل یک مربع کوچک رنگ است. یک مانیتور از پیکسل های ریز برای جمع آوری متن و تصاویر روی صفحه استفاده می کند. وضوح بهینه برای تصاویر روی صفحه نمایش 72 DPI است.

  • سلام ممنون از مطلب مفیدتون یه سوال داشتم اگه رزولوشن با اینچ مربع محاسبه میشه پس DPI اگه روی 300 باشه رزولوشن از حالت اینچ مربع درمیاد و به اینچ مستطیل تبدیل میشه یعنی طول و عرض اون اینچ مربع با هم برابر نیست! چون اگه 17 پیکسل در عرض و 17 پیکسل در ارتفاع باشه میشه 289 یا 18 پیکسل در 18 پیکسل میشه 324درسته؟

    • سلام خواهش میکنم. به تعداد پیکسلهایی که در یک اینچ مربع در کنار یکدیگر قرار گرفته اند dpi گفته میشود. حالا اگر شما 17 پیکسل در طول و عرض داشته باشید طبیعتا dpi شما 289 خواهد بود. توجه داشته باشید که اندازه پیکسل ها ثابت نیست.

  • سلام من گلی تصویر دارم که می خوام ازش تو کار طراحی استفاده کنم ولی رزولیشینشون 200 باید چیکار کنم

    • سلام، اگر فایل های طراحی را برای چاپ افست آماده میکنید باید رزولوشن را به 300 تغییر دهید. برای این کار در فتوشاپ از قسمت image size تیک گزینه resample را غیر فعال کنید. و سپس رزولوشن را از 200 به 300 تغییر دهید. مشاهده میکنید که ابعاد تصاویر شما نیز کوچکتر شد و تغییر کرد.
      اگر از همین ابعاد در فایل طراحی خودتون استفاده کنید ؛ مشکلی به وجود نخواهد اومد.
      اگر تعداد تصاویرتون زیاده میتونید از یک action برای اجرای این تنظیمات بر روی تمام تصاویر استفاده کنید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *