راهنمای گام به گام تبدیل فونت به منحنی در نرم افزارهای مختلف

راهنمای گام به گام تبدیل فونت به منحنی در نرم افزارهای مختلف

قواعد و دستورالعمل های بسیاری برای آماده سازی فایل ها برای ارسال به چاپخانه وجود دارند. ابعاد فایل طراحی پیش از برش و بعد از برش، حاشیه اطمینان، مارژین ها، فونت ها، سیستم های رنگی، رزولوشن یا dpi و … ؛ همگی از جمله مواردی هستند که طراح باید هنگام آماده سازی فایل برای چاپ متناسب با نوع خروجی در مورد آنها استانداردهایی را بداند و رعایت کند.

ما در این مقاله سعی داریم تا یکی از مهم ترین این موارد را مورد بررسی قرار دهیم.

حتما می دانید که بهترین فرمت برای ارسال فایل ها برای چاپخانه فرمت PDF است. شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاید که چرا PDF ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که فرمت PDF همزمان قابلیت ذخیره سازی فایلها را بصورت رستر و وکتور دارد.

فشرده سازی اطلاعات در فایل های PDF کاملا قابل کنترل و تنظیم است. از کانال های رنگی برای استفاده از رنگ های اسپات پشتیبانی می کند و به سادگی در تمام نرم افزارهای تخصصی گرافیک و حتی گوشی های موبایل قابل رویت است.

اما یک قابلیت دیگر هم در این فرمت جادویی نهفته است؛ این فرمت قابلیت پشتیبانی از فونت ها را هم دارد. از آنجایی که ممکن است فونت های به کار رفته در رایانه های مختلف نصب نشده باشد این ویژگی می تواند برای طراحان گرفیک دردسر ساز هم باشد.

اما راه حل بسیار ساده است. زمانی که فایل ها را برای ارسال به چاپ آماده می کنید برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و بهم ریختگی های فونت بهتر است تا آنها را به منحنی (Curves) تبدیل کنید. شیوه تبدیل فونت به منحنی در نرم افزارهای مختلف؛ متفاوت است. بنابراین در ادامه برای یادگیری انجام این کار با ما همراه باشید.


همچنین بخوانید :رفع تفاوت رنگ مانیتور و چاپ


چگونگی تبدیل فونت به منحنی در نرم افزار کورل دراو ( corel draw )

در نرم افزار کورل دراو ( corel draw ) به راحتی می توانید فونت های خود را به منحنی (Curves) تبدیل کنید. برای این کار ابتدا نوشته مورد نظر را در حالت انتخاب قرار دهید. سپس از منوی object گزینه convert to curves را انتخاب کنید. همچنین می توانید از کلید میانبر ctrl + Q استفاده کنید.

مانند تصویر زیر:

تبدیل فونت به منحنی

اما کار همیشه به این سادگی هم نیست ممکن است که شما هزاران آبجکت و فونت را هم زمان به کاربرده باشید که به صورت دستی امکان انتخاب آن ها وجود نداشته باشد.

در این صورت باید شیوه پیشرفته تری را به کار ببرید. برای انجام این کار ابتدا کلید میانبر ctrl + f را بزنید تا پنجره find wizard برای شما باز شود. سپس تنظیمات را مطابق تصاویر زیر مرحله به مرحله تا انتها پیش بروید.

تبدیل منحنی به متن

گزینه Begin New Search را انتخاب کنید و روی next کلیک کنید. (این گزینه در حالت پیش فرض انتخاب شده است)

تنظیمات کورل

 

مانند تصویر فوق گزینه text  را با تمام زیر مجموعه های آن انتخاب کنید و next را بزنید.

تنظیمات کورل در تبدیل

در این قسمت می توانید برای هر یک از زیر مجموعه های Artistic text  ،paragraph text  و text on a path   فیلترهایی را انتخاب کنید تا در نهایت انتخاب دقیق تری از فونت ها را داشته باشید. ( این گزینه زمانی به کار می رود که طراحی های متفاوتی را برای فونت ها انجام داده باشید و فقط قصد انتخاب یک نوع از استایل ها را داشته باشید. ) سپس روی next کلیک کنید.

تنظیمات کورل 2


همچنین بخوانید :اورپرینت overprint چیست؟


در این مرحله پیش از شروع جستجو، گزارشی به شما داده می شود تا بدانید این پنجره دقیقا در جستجوی چه مواردی خواهد بود. روی گزینه finish کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

کورل در تبدیل

در این مرحله به دو شیوه می توانید عمل کنید. نخست اینکه با زدن دکمه Find next  جداگانه و دانه به دانه به دنبال فونت ها بگردید و با زدن کلید میانبر ctrl + Q آنها را از حالت فونت خارج کنید ( که البته زمان بیشتری هم می برد) و یا با انتخاب گزینه Find All تمام موارد را یکجا در حالت انتخاب قرار دهید و با زدن کلید میانبر ctrl + Q آنها را از حالت فونت خارج کنید.

اگر پس از اینکه گزینه find all را انتخاب کردید؛ فونت های مورد نظر شما انتخاب نشد؛ روی گزینه Edit Search کلیک کنید و تنظیمات را از ابتدا یک بار دیگر کنترل کنید.

اگر در انجام این کار موفق شدید حالا کار تمام است و نوبت به آن رسیده تا صحت انجام کار را کنترل کنید.

برای کنترل صحت انجام این کار در قسمت سفید صفحه مانیتور راست کلیک کنید و گزینه document properties را انتخاب کنید.

انتخاب داکیومنت در کورل

در پنجره باز شده گزینه text statistics را پیدا کنید. در این قسمت اگر با هر عبارتی یا عددی غیر از No text objects in this do … مواجه شدید، یک جای کار را درست انجام ندادید. پس بهتر است یک بار دیگر تمام مراحل را از ابتدا و با دقت چک کنید.

منوی کورل دراو

فراموش نکنید که اگر چاپخانه به هر دلیلی فایل لایه باز پروژه را از شما خواست. حتما باید فونت های مورد استفاده در پروژه را همراه با فایل اصلی ارسال کنید تا از به هم ریختگی فایل طراحی خود پیش گیری کنید.

بهتر است تا تمام فونت های مورد استفاده را در فولدری به نام font قرار دهید و در کنار فایل اصلی روی CD یا DVD رایت کنید.

نرم افزار کورل دراو عملکرد چندان مطلوبی در کار با فونت های فارسی  و عربی ندارد. یکی از مهمترین اقداماتی که پس از تبدیل فونت ها به منحنی باید انجام دهید weld کردن و یا به هم پیوست دادن قسمت های مختلف نوشته ها پس از تبدیل به منحنی است.

در واقع پس از استفاده از فرمان convert to curves  (تبدیل فونت ها به منحنی ) در نرم افزار کورل دراو ؛ این نرم افزار ؛ هر یک از اجزای نوشته ها را به آبجکت های جداگانه تبدیل می کند. بنابراین لازم است تا این قسمت ها را مجددا به یکدیگر پیوست دهیم.


برای سفارش چاپ کاتالوگ کلیک کنید


برای این کار ابتدا منحنی های مورد نظر را در حالت انتخاب قرار می دهیم و مانند تصویر زیر گزینه weld را از منوی Object و سپس Shaping انتخاب می کنیم.

انتخاب shaping

Weld کردن نوشته ها پس از تبدیل به منحنی در نرم افزار کورل از به وجود آمدن فاصله های ناخواسته بین حروف و اجزای نوشته جلوگیری می کند.

چگونگی تبدیل فونت به منحنی در نرم افزار ایلاستریتور

برای تبدیل فونت ها به منحنی در نرم افزار ایلاستریتور هم به دو شیوه می توان عمل کرد.

شیوه اول این است که پس از انتخاب فونت های مورد نظر، از منوی Type گزینه create outline را انتخاب و یا با زدن کلید میانبر  shift + ctrl + O؛ فونت های مورد نظر را به منحنی تبدیل نمود.

شیوه دوم تبدیل فونت ها به منحنی هم این است که پس از انتخاب فونت های مورد نظر، از منوی Object گزینه Expand را انتخاب کنید.

تبدیل متن به منحنی در ایلوستریتور

سپس در پنجره باز شده گزینه Fill و Object را انتخاب نموده و Ok را می زنیم. اگر درطراحی فونت های انتخابی از Stroke نیز استفاده کرده باشید؛ در پنجره باز شده این گزینه نیز برای شما فعال خواهد بود.

تنظیمات ایلوستریتور

اگر در فایل ایلاستریتور خود از چندین آبجکت و فونت همزمان استفاده کرده باشید و امکان انتخاب جداگانه آنها به صورت دستی برای شما میسر نباشد، می توانید با زدن کلید میانبر ctrl + A تمام آبجکت ها اعم از فونت و غیره را در حالت انتخاب قرار دهید و سپس با زدن کلید میانبر shift + ctrl + O تمام فونت ها را به منحنی تبدیل نمایید.


همچنین بخوانید :همه چیز درباره جعبه مقوایی ایندربرد


چگونگی کنترل نوشته ها در نرم افزار ادوب اکروبات

برای چک کردن فونت ها و نوشته ها و تبدیل صحیح آنها به منحنی از نرم افزار قدرتمند ادوب اکروبات پروفشنال هم می توانید استفاده کنید. توجه داشته باشید که این امکان فقط در نسخه پروفشنال این نرم افزار وجود دارد و نسخه Reader از این قابلیت بی بهره است.

برای این کار ابتدا فایل PDF خود را توسط ادوب اکروبات پروفشنال باز کنید. از منوی File گزینه Properties را انتخاب کنید. و یا از کلید میانبر Ctrl + D استفاده کنید.

کنترل نوشته ها در آکروبات

اکنون وارد تب Font شوید. با انتخاب تب Font پنجره ای نمایش داده می شود که حاوی اطلاعاتی در مورد تمام فونت ها و تایپ فیس های به کار رفته در سند طراحی شما است.

در واقع اگر در این تب اسامی فونت های به کار رفته در سند نمایش داده شود به معنای آن است که همچنان فونت هایی در سند شما وجود دارد که به منحنی تبدیل نشده است.

تنظیمات آکروبات

با این روش بسیار مطمئن نیز می توانید در نرم افزار ادوب اکروبات پروفشنال، تبدیل فونت های استفاده شده در فایل طراحی به منحنی را به راحتی کنترل کنید و مواردی را که نیاز به اصلاح داشته باشد را انجام دهید.


برای سفارش طراحی کاتالوگ کلیک کنید


ما در تیم اجرایی آریا هنر امروز تمام مواردی را که برای به دست آوردن کیفیت بالای چاپ مورد نیاز است را پیش از ارسال برای چاپ کنترل می کنیم و تمام تلاش ما در ارائه بهترین و بالاترین کیفیت خدمات در پروژه های طراحی و چاپ است. برای مشاوره و دریافت استعلام قیمت پروژه های چاپی با ما در ارتباط باشید.

و اگر در مورد تبدیل فونت به منحنی در نرم افزارهای گرافیک مختلف سوالی داشتید زیر همین پست مطرح کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *