طراحی کاتالوگ دیجیتال

طراحی کاتالوگ دیجیتال

تا همین چند سال پیش ضرورت در دسترس قرار دادن نسخه های دیجیتالی کاتالوگ ها چندان احساس نمی شد. اما با گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی و توسعه زیرساخت های اینترنتی در ایران از یک سو و تورم بسیار بالا در صنعت چاپ و تولید کاغذ و مقوا از سوی دیگر باعث شده است تا بسیاری از سفارش دهندگان کاتالوگ و بروشورهای چاپی علاقه مند باشند تا به جای چاپ کاتالوگ های خود بر روی کاغذ های گران قیمت؛

نسخه های دیجیتالی آن را در اختیار مصرف کنندگانشان قرار دهند. این موضوع به ویژه در مورد مشاغلی که بصورت فصلی محصولات خود را تغییر می دهند بیش از پیش خود را نمایان ساخته است. با توجه به بروز این تغییرات گسترده لازم بود تا تفاوت های این دو مقوله را مورد ارزیابی و نقد و بررسی قرار دهیم.


برای مشاهده نمونه های طراحی کاتالوگ کلیک کنید


در این مقاله می خواهیم تا بطور اجمالی طراحی بصورت دیجیتال و تفاوت های دیجیتال و نوع چاپی و همچنین طراحی آنلاین توسط نرم افزار های طراحی بروشور تبلیغاتی را مورد بررسی قرار دهیم:


تفاوت های کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ های چاپی

تفاوت های طراحی دیجیتال و چاپی

تمامی فرایند های فنی و تخصصی طراحی بصورت دیجیتال با نوع چاپی همانند یکدیگر است با چند تفاوت اساسی: اول اینکه در طراحی به روش چاپی ابعاد کاتالوگ ها باید متناسب با استانداردهای کاغذ تنظیم شوند تا با کمترین میزان پرتی ممکن بیشترین بازدهی را ایجاد کنند. اما در طراحی بصورت دیجیتال، ابعاد باید متناسب با صفحه نمایش مانیتورها و گوشی های موبایل تنظیم شوند.

با در نظر گرفتن این نکته باید طراحی های دیجیتال را در دونسخه عمودی و افقی توسعه داد. نسخه افقی برای نمایش مناسب در مانتیور و نسخه عمودی برای نمایش در گوشی های هوشمند. تفاوت مهم دیگری که در طراحی بصورت دیجیتال و چاپی وجود دارد این است که در نوع چاپی؛ تعداد صفحات باید مضربی از عدد 4 یا 8 درنظر گرفته شود تا در فرم بندی نهایی برای چاپ، با کمترین میزان پرتی ممکن تولید کاتالوگ ها انجام شود.

بنابراین برای افزایش و یا کاهش تعداد صفحات نیز باید این مضرب را در نظر گرفت. همچنین در طراحی نوع چاپی حتما باید شماره صفحه آخر آن را با عدد زوج خاتمه پیدا کند. اما در طراحی دیجیتال این محدودیت ها وجود ندارند و تعداد صفحات داخلی کاتالوگ ها می توانند به هر میزان که مورد نیاز باشد کم یا زیاد شود.


برای سفارش چاپ جعبه کلیک کنید


مزیت های کاتالوگ های دیجیتال

غلط املایی

غلط های املایی یکی از مواردی است که به دلیل خطاهای انسانی در هنگام تایپ مطالب به وجود می آید. تاثیر این خطای انسانی گاهی منجر به بروز خسارت های جبران ناپذیری می شود. اما خوشبختانه در کاتالوگ های دیجیتال این مسئله تا حدی برطرف شده است.

چرا که در هر مرحله از طراحی و یا حتی پس از انتشار آنها می توان با چند کلیک ساده غلط های املایی را از بین برد و فایلهای صحیح را جایگزین آن نمود.

تعداد صفحات مناسب تر

همانطور که پیش تر گفته شد در تولید کاتالوگ های چاپی تعداد صفحات همواره مضربی از اعداد 4 یا 8 باید در نظر گرفته می شود. این مسئله به خودی خود محدودیت های بسیاری را در ایجاد کاتالوگ های چاپی ایجاد می کند.اما در روش دیجیتال روال کار به شیوه ای دیگری است و محدودیتی در انتخاب تعداد صفحات کاتالوگ های دیجیتال وجود ندارد.

هزینه کمتر انتشار کاتالوگ دیجیتال

با توجه به تورم در صنعت تولید کاغذ و بالارفتن قیمت ارز و در نتیجه افزایش هزینه های چاپی، انتشار کاتالوگها بصورت چاپی برای بسیاری از شرکت های تولیدی و بازرگانی صرفه اقتصادی نداشته و از این رو آنها را به سمت انتشار کاتالوگ های دیجیتال خود بر روی وبسایت ها نموده است.


مزیت های طراحی کاتالوگ بصورت دیجیتال

مزیت های کاتالوگ چاپی

برندینگ بهتر

قطعا باید این نکته را مورد توجه قرار داد که کاتالوگ های چاپی به طور ویژه ای بر میزان افزایش محبوبیت برند تاثیرگزاری بیشتری به نسبت کاتالوگ های دیجیتالی دارند.

دسترسی آسانتر و ملموس تر

تورق در میان صفحات کاتالوگ و دسترسی همزمان به چند صفحه در کاتالوگ های چاپی به مراتب آسانتر است. در جایی که به اینترنت یا برق دسترسی نداشته باشید همچنان این کاتالوگ های چاپی هستند که می توانند به شما در پیشبرد فروش محصولاتتان کمک نمایند. همچنین قابلیت لمس و ملموس بودن کاتالوگ های چاپی اعتماد زایی بیشتری به نسبت کاتالوگ های دیجیتال به وجود می آورند.

جذابیت بیشتر

جذابیت عاملی است که در مورد هر چیز برتر و خاص تری اطلاق می شود. اگر بخواهیم مقایسه ای در میان جذابیت کاتالوگ های چاپی و دیجیتالی داشته باشیم ؛ کاتالوگ های چاپی برنده هستند. چرا که این کاتالوگ ها با بهره گیری از افکت های چاپی نظیر یووی های شنی، یووی های براق موضعی، انواع سلفون و طلاکوب و … قطعا محبوب تر خواهند بود.


بیشتر بخوانید ||| نکات کلیدی در متن کاتالوگ و بروشور


طراحی حرفه ای لایه باز

طراحان حرفه ای کاتالوگ ها با قرار دادن آبجکت ها، متون و تصاویر در لایه های مختلف، فضای تصویری مناسبی را برای عرضه و نمایش محصولات به وجود می آورند. لایه ها در طراحی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند چرا که ویرایش مجدد این  فایل ها بستگی به لایه های ایجاد شده در این نرم افزارها دارد. همچنین قابل ذکر است که با سفارش تولید خود به مجموعه آریا هنر امروز می توانید فایل های لایه باز طراحی کاتالوگ های خود را نیز دریافت نمایید.


طراحی آنلاین

طراحی آنلاین

بدون شک تا امروز هیچ نرم افزار آنلاین قدرتمندی که توانایی خروجی چاپی و دیجیتالی در فرمت های متنوع را داشته باشد به وجود نیامده است.و همچنان تمام نیازهای تولید کاتالوگ بصورت دیجیتال و چاپی توسط طراحان حرفه ای گرافیک انجام می شوند. اما شما می توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری و رفت و آمدهای بی مورد تمامی مراحل سفارشات طراحی و چاپ کاتالوگ های خود را بصورت آنلاین پیگیری و ایجاد نمایید. آریا هنر امروز نیز مفتخر است تا با ایجاد بستر و تعرفه های مناسب، شرایط ایده آلی را در سفارشات به وجود آورده است.


برای سفارش طراحی لوگو کلیک کنید


نرم افزار طراحی بروشور تبلیغاتی

نرم افزارهای متعددی برای ایجاد بروشور چاپی و دیجیتالی وجود دارند که تمام آنها قابلیت ایجاد لایه های متعددی را برای طراحی های حرفه ای کاتالوگ فراهم می آورند. از جمله مهم ترین و بهترین نرم افزارهایی که برای ساخت مورد استفاده قرار می گیرند؛ نرم افزار این دیزاین (indesign) است.

نرم افزارهای متعدد دیگری نیز از جمله page maker ،Quark و …  نیز وجود دارند که به دلیل یوزر فرندلی بودن نرم افزار این دیزاین کاربرد چندانی ندارند. اما در انتخاب نرم افزار طراحی تبلیغاتی اشتباهاتی نیز وجود دارد که در اینجا به آن می پردازیم.

نرم افزار طراحی


بیشتر بخوانید ||| چند نمونه متن معرفی شرکت در کاتالوگ


طراحی بروشور با فتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ در ابتدا برای ویرایش تصاویر به وجود آمد و در توسعه ورژن های متعدد قابلیت اضافه کردن متون به تصاویر هم به آن افزوده شد. اما این نرم افزار به دلیل ماهیت رستری گزینه ی مناسبی برای طراحی به حساب نمی آید و تمام متن ها پس از خروجی به صورت پیکسل نمایش داده می شود.

این موضوع باعث افت کیفیت کاتالوگ های چاپی و افزایش حجم فایل کاتالوگ های دیجتال خواهد شد.نداشتن قابلیت هایی نظیر کاراکتر استایل، ایجاد صفحات متوالی، ایجاد شماره صفحات اتوماتیک و … باعث می شود تا به این نتیجه برسیم که نرم افزار فتوشاپ گزینه ی مناسبی برای طراحی بروشور های حرفه ای نیست.

ایجاد با ورد

نرم افزار ورد برای نوشتن نامه های اداری در زیر مجموعه نرم افزارهای آفیس قرار گرفته است و همانطور که از نام آن پیداست، پایه و Base این نرم افزار برای امور اداری در نظر گرفته شده است. همانطور که می دانیم حداقل رزولوشن مورد نیاز برای چاپ کاتالوگ ها 300 DPI و همچنین مود و حالت تصویری عکس ها باید در حالت CMYK قرار گرفته باشند.

اما نرم افزار ورد دارای حالت تصویری CMYK نیست و تنها دارای مود RGB است. همچنین این نرم افزار به دلیل ماهیت ادارای خود در بهترین حالت قادر است تا رزولوشنی معادل 220 DPI را خروجی دهد که برای چاپ کافی نیست.

 


برای سفارش عکاسی صنعتی کلیک کنید


امروز را از دست ندهید …

تلفن سفارشات و مشاوره: ۶۶۵۷۰۰۳۵

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *