طراحی کاتالوگ دیجیتال

طراحی کاتالوگ دیجیتال

ضرورت استفاده از طراحی کاتالوگ دیجیتال تا همین چند سال پیش، چندان احساس نمی‌شد. اما با گسترش روز افزون شبکه‌های اجتماعی و توسعه زیرساخت‌های اینترنتی در ایران از یک سو و تورم بسیار بالا در صنعت چاپ و تولید کاغذ و مقوا از سوی دیگر باعث شده است تا بسیاری از سفارش‌دهندگان کاتالوگ و بروشورهای چاپی علاقه‌مند باشند تا به جای چاپ کاتالوگ‌های خود بر روی کاغذهای گران قیمت؛ نسخه‌های دیجیتالی آن را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. این موضوع به ویژه در مورد مشاغلی که بصورت فصلی محصولات خود را تغییر می‌دهند بیش از پیش خود را نمایان ساخته است. با توجه به بروز این تغییرات گسترده لازم بود تا تفاوت‌های این دو مقوله را مورد ارزیابی و نقد و بررسی قرار دهیم.


برای مشاهده نمونه های طراحی کاتالوگ کلیک کنید

در این مقاله می‌خواهیم تا بطور اجمالی طراحی بصورت کاتالوگ دیجیتال و تفاوت‌های آن با نوع چاپی و همچنین طراحی آنلاین توسط نرم‌افزارهای طراحی کاتالوگ دیجیتال تبلیغاتی را مورد بررسی قرار دهیم:


نمونه کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ دیجیتال صنایع چوبی نصیری

کاتالوگ دیجیتال شرکت صنعتی همیار تجارت

کاتالوگ دیجیتال شرکت داده پرداز دوران

کاتالوگ دیجیتال شرکت مسافرتی فراز گلوب

کاتالوگ دیجیتال شرکت نفتی و پتروشیمی اوژن

 

 

تفاوت‌های کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ‌های چاپی

تفاوت های طراحی دیجیتال و چاپی

تمامی فرایندهای فنی و تخصصی کاتالوگ دیجیتال با نوع چاپی آن همانند یکدیگر است با چند تفاوت اساسی: اول اینکه در طراحی به روش چاپی ابعاد کاتالوگ‌ها باید متناسب با استانداردهای کاغذ تنظیم شوند تا با کمترین میزان پرتی ممکن بیشترین بازدهی را ایجاد کنند. اما در طراحی کاتالوگ دیجیتال، ابعاد باید متناسب با صفحه نمایش مانیتورها و گوشی‌های موبایل تنظیم شوند.

با در نظر گرفتن این نکته باید طراحی‌های دیجیتال را در 2 نسخه عمودی و افقی توسعه داد. نسخه افقی برای نمایش مناسب در مانتیور و نسخه عمودی برای نمایش در گوشی‌های هوشمند. تفاوت مهم دیگری که در طراحی بصورت دیجیتال و چاپی وجود دارد این است که در نوع چاپی؛ تعداد صفحات باید مضربی از عدد 4 یا 8 درنظر گرفته شود تا در فرم‌بندی نهایی برای چاپ، با کمترین میزان پرتی ممکن تولید کاتالوگ‌ها انجام شود.

بنابراین برای افزایش و یا کاهش تعداد صفحات نیز باید این مضرب را در نظر گرفت. همچنین در طراحی نوع چاپی حتما باید شماره صفحه آخر آن را با عدد زوج خاتمه پیدا کند. اما در طراحی دیجیتال این محدودیت‌ها وجود ندارند و تعداد صفحات داخلی کاتالوگ‌ها می‌توانند به هر میزان که مورد نیاز باشد کم یا زیاد شود.


برای سفارش چاپ جعبه کلیک کنید

مزایای کاتالوگ‌های دیجیتال:

اشتباه تایپی یکی از مواردی است که به دلیل خطاهای انسانی در هنگام تایپ مطالب به وجود می‌آید. تاثیر این خطای انسانی گاهی منجر به بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. اما خوشبختانه در طراحی کاتالوگ دیجیتال این مسئله تا حدی برطرف شده است.

چرا که در هر مرحله از طراحی و یا حتی پس از انتشار آنها می‌توان با چند کلیک ساده غلط‌های املایی را از بین برد و فایل‌های صحیح را جایگزین آن نمود.

  • دسترسی آسان: کاتالوگ‌های دیجیتال را می‌توان در هر زمان و هر مکان از طریق مرورگر وب، تبلت یا تلفن هوشمند مشاهده کرد.
  • به‌روزرسانی آسان: به‌روزرسانی اطلاعات در کاتالوگ‌های دیجیتال بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از کاتالوگ‌های چاپی است.
  • صرفه‌جویی در هزینه: کاتالوگ‌های دیجیتال در مقایسه با کاتالوگ‌های چاپی، به صرفه‌تر هستند.
  • قابلیت تعامل: کاتالوگ‌های دیجیتال می‌توانند شامل عناصر تعاملی مانند ویدئو، تصاویر سه‌بعدی، لینک‌های وب و حتی قابلیت خرید آنلاین باشند.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: کاتالوگ‌های دیجیتال به شما امکان می‌دهند تا نحوه تعامل مشتریان با آنها را ردیابی کنید.
  • قابلیت اشتراک‌گذاری: کاتالوگ‌های دیجیتال را می‌توان به راحتی از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های آنلاین به اشتراک گذاشت.

همانطور که پیش‌تر گفته شد در چاپ کاتالوگ‌های سنتی تعداد صفحات همواره مضربی از اعداد 4 یا 8 باید در نظر گرفته می‌شود. این مسئله به خودی خود محدودیت‌های بسیاری را در چاپ کاتالوگ‌ها ایجاد می‌کند. اما در طراحی کاتالوگ دیجیتال روال کار به شیوه‌ای دیگری است و محدودیتی در انتخاب تعداد صفحات کاتالوگ‌های دیجیتال وجود ندارد.

انواع کاتالوگ‌های دیجیتال:

  • کاتالوگ‌های PDF: این نوع کاتالوگ‌ها، نسخه دیجیتالی کاتالوگ‌های چاپی هستند که می‌توان آنها را در رایانه یا دستگاه‌های تلفن همراه مشاهده کرد.
  • کاتالوگ‌های وب: این نوع کاتالوگ‌ها به صورت آنلاین میزبانی می‌شوند و می‌توان آنها را از طریق مرورگر وب مشاهده کرد. کاتالوگ‌های وب می‌توانند شامل عناصر تعاملی مانند ویدئو، تصاویر سه‌بعدی و لینک‌های وب باشند.
  • کاتالوگ‌های برنامه‌های کاربردی: این نوع کاتالوگ‌ها به صورت برنامه‌های کاربردی تلفن همراه ارائه می‌شوند و می‌توان آنها را در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها دانلود کرد. کاتالوگ‌های برنامه‌های کاربردی می‌توانند شامل ویژگی‌های آفلاین، اعلان‌های فشار و قابلیت خرید درون برنامه‌ای باشند.

نحوه ایجاد یک کاتالوگ دیجیتال:

ساخت کاتالوگ دیجیتال می‌تواند به صورت دستی یا با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی انجام شود.

  • ساخت دستی: اگر دانش فنی لازم را دارید، می‌توانید کاتالوگ دیجیتال خود را با استفاده از ابزارهای طراحی مانند Adobe InDesign یا Photoshop ایجاد کنید.
  • استفاده از نرم‌افزار: نرم‌افزارهای تخصصی متعددی برای ساخت کاتالوگ دیجیتال وجود دارند که می‌توانند به شما در ایجاد کاتالوگ‌های حرفه‌ای و جذاب بدون نیاز به دانش فنی تخصصی کمک کنند.

 

نکاتی برای ایجاد یک کاتالوگ دیجیتال موثر:

  1. هدف خود را مشخص کنید: قبل از شروع به طراحی کاتالوگ دیجیتال، هدف خود را از ایجاد آن مشخص کنید. می‌خواهید چه اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید؟ چه اقدامی می‌خواهید مخاطبان شما انجام دهند؟
  2. مخاطبان خود را بشناسید: کاتالوگ دیجیتال خود را با توجه به نیازها و علایق مخاطبان خود طراحی کنید.
  3. از محتوای جذاب استفاده کنید: از تصاویر با کیفیت بالا، ویدئوها و توضیحات مختصر و مفید استفاده کنید.
  4. کاتالوگ خود را بهینه کنید: کاتالوگ دیجیتال خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا افراد بیشتری بتوانند آن را پیدا کنند.
  5. کاتالوگ خود را به اشتراک بگذارید: کاتالوگ دیجیتال خود را در وب سایت خود، در رسانه‌های اجتماعی و از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید ||| نکات کلیدی در متن کاتالوگ و بروشور

طراحی کاتالوگ آنلاین

طراحی آنلاین

بدون شک تا امروز هیچ نرم افزار آنلاین قدرتمندی که توانایی خروجی چاپی و دیجیتالی در فرمت‌های متنوع را داشته باشد به وجود نیامده است. و همچنان تمام نیازهای تولید کاتالوگ بصورت دیجیتال و چاپی توسط طراحان حرفه ای گرافیک انجام می‌شوند. اما شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری و رفت و آمدهای بی‌مورد تمامی مراحل سفارشات طراحی و چاپ کاتالوگ های خود را بصورت آنلاین پیگیری و ایجاد نمایید. آریا هنر امروز نیز مفتخر است تا با ایجاد بستر و تعرفه‌های مناسب، شرایط ایده آلی را در سفارشات به وجود آورده است.


برای سفارش طراحی لوگو کلیک کنید

نرم‌افزار طراحی بروشور تبلیغاتی

نرم‌افزارهای متعددی برای ایجاد بروشور چاپی و دیجیتالی وجود دارند که تمام آنها قابلیت ایجاد لایه‌های متعددی را برای طراحی‌های حرفه‌ای کاتالوگ فراهم می‌آورند. از جمله مهم‌ترین و بهترین نرم‌افزارهایی که برای ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ نرم‌افزار این‌دیزاین (indesign) است.

نرم‌افزارهای متعدد دیگری نیز از جمله page maker ،Quark و …  نیز وجود دارند که کاربرد چندانی ندارند.

نرم افزار طراحی


بیشتر بخوانید ||| چند نمونه متن معرفی شرکت در کاتالوگ

نتیجه‌گیری:

کاتالوگ‌های دیجیتال ابزار قدرتمندی برای بازاریابی و فروش هستند. آنها راهی تعاملی و جذاب برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا فروش خود را افزایش دهید و به مخاطبان بیشتری برسید.


برای سفارش عکاسی صنعتی کلیک کنید

منابع:

https://www.salsify.com/pxm/catalog-sites
https://apimio.com/catalogs/
https://heyzine.com/how-to/
https://www.ipaper.io/create/shoppable-digital-catalogs

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاورهواتس اپتلگرام