آموزش محاسبه ضخامت عطف کاتالوگ و کتاب {با مثال + فوت کوزه گری !}

آموزش محاسبه ضخامت عطف کاتالوگ و کتاب {با مثال + فوت کوزه گری !}

در چاپ کاتالوگ و کتاب یکی از دغدغه های مهم طراحان گرافیک یافتن روش ساده ای برای محاسبه عطف کاتالوگ است تا در سریع ترین زمان، مناسب ترین عدد را پیدا کرد. عدم اندازه‌گیری دقیق عطف در چاپ کاتالوگ، مشکلات بسیار زیادی را در صحافی آنها به وجود خواهد آورد. در اینجا سعی خواهم کرد تا بر اساس تجربه و اصول علمی دقیق ترین روش محاسبه عطف کاتالوگ را به شما آموزش بدهم.

عطف کتاب یا کاتالوگ چیست؟

عطف به قسمتی از جلد کاتالوگ گفته می شود که قسمت روی جلد کاتالوگ و پشت جلد کاتالوگ را به یکدیگر متصل می کند. همچنین عطف در برگیرنده صفحات داخلی کاتالوگ ها نیز هست. در صحافی چسب گرم عطف می تواند ضخامتهایی ما بین 0.4 میلیمتر و بیشتر را داشته باشد. برای صحافی کاتالوگ هایی با بیش از 40 صفحه از روش صحافی چسب گرم استفاده می شود که در ادامه می توانید روش محاسبه آن را ببینید:


برای سفارش چاپ کاتالوگ کلیک نمایید


نحوه محاسبه عطف کاتالوگ در صحافی چسب گرم

همانطور که می دانید اندازه عطف کاتالوگ بر اساس کنار هم قرار گرفتن برگه های داخلی آن به دست می آید، بنابرابن برای محاسبه باید ضخامت هر برگه را در تعداد صفحات آن ضرب کنیم. به همین راحتی شما می توانید بر اساس جدول زیر و با ضرب کردن تعداد برگه ها در ضخامت آن برگه به اندازه صحیح عطف دست پیدا کنید.

دقت داشته باشید که همیشه برای محاسبه عطف کاتالوگ؛ ابتدا باید تعداد صفحات را تقسیم بر دو کرد تا تعداد برگه ها به دست بیاید.

کاغذ گلاسهضخامت
90 گرم0.75
135 گرم
0.1
150 گرم
0.12
170 گرم
0.14
200 گرم
0.18
250 گرم
0.23
300 گرم
0.28

کاغذ تحریرضخامت
70 گرم
0.09
80 گرم
0.1
100 گرم
0.125
120 گرم
0.14

مثال 1 :

محاسبه کاتالوگ دارای 64 صفحه با گلاسه 150 گرم و نوع صحافی چسب گرم:

ابتدا 64 را تقسیم بر دو می کنیم تا تعداد برگه ها به دست بیاید؛

64 تقسیم بر 2 = 32 برگه

حالا عدد 32 را در ضخامت برگه ضرب می کنیم.

32 ضرب در 0/12 = 3.84 ( حدود 4 میلی متر)


مثال 2 :

محاسبه کاتالوگ دارای 120 صفحه با کاغذ تحریر 100 گرم و نوع صحافی چسب گرم:

ابتدا 120 را تقسیم بر دو می کنیم تا تعداد برگه ها به دست بیاید؛

120 تقسیم بر 2 = 60 برگه

حالا عدد 60 را در ضخامت برگه ضرب می کنیم.

60 ضرب در 0/125 = 7.5 (حدود 8 میلی متر)

نحوه محاسبه عطف کاتالوگ در صحافی چسب گرم
نحوه محاسبه عطف کاتالوگ در صحافی چسب گرم

مطالب پیشنهادی: 19 نکته طلائی در طراحی کاتالوگهای چاپی


روش محاسبه عطف با فورمول ساده

یکی از روشهای محاسبه عطف کاتالوگ استفاده از فورمول زیر است پس اگر جدول بالا را در دسترس شما نبود؛ فورمول زیر را به خاطر داشته باشید: عطف کاتالوگ = ۲۰/ ( ( ۱۰۰ / گرماژ کاغذ ) × تعداد صفحات ) مثال: برای محاسبه عطف کاتالوگ با 80 صفحه و ضخامت 170 گرم؛ این چنین محاسبه را انجام می دهیم:

ابتدا 80 را تقسیم بر دو می کنیم تا تعداد برگه ها به دست بیاید = 40 برگه

3.4 سانتیمتر = ۲۰/ ( ( ۱۰۰ / 170 ) × 40)


نحوه محاسبه عطف کاتالوگ در صحافی منگنه :

در چاپ کاتالوگ هایی با کمتر از 40 صفحه از صحافی منگنه استفاده می شود. محاسبه عطف کاتالوگ در صحافی منگنه بسیار ساده تر است. در واقع برای صحافی منگنه نیازی به در نظر گرفتن عطف بصورت جداگانه وجود ندارد. اما باید دو نکته را همواره به یاد داشته باشید:

نکته اول: اندازه جلد کاتالوگ را 0.5 سانتیمتر بزرگتر از صفحات داخل در نظر بگیرید.

نکته دوم: در صحافی منگنه برگه ها از وسط تا شده و در داخل یکدیگر قرار می گیرند. بنابراین هر چقدر تعداد صفحات بیشتر باشد یا ضخامت صفحات افزایش یابد؛ صفحات میانی بیشتر از میان کاتالوگ بیرون می زنند، پس با در نظر گرفتن این نکته باید حداقل فاصله عناصر از برش را 1.5 سانتیمتر در نظر گرفت تا در برش نهایی، فاصله مناسبی بین عناصر مهم نظیر متن و عکس با خط برش حفظ شود. (همواره حداقل 3 میلیمتر را برای دور ریز بعد از برش در نظر بگیرید)


برای سفارش طراحی لوگو کلیک نمایید


فوت کوزه گری:

می دانیم برای صحافی کاتالوگ هایی بین 8 تا 40 صفحه از صحافی منگنه استفاده می شود. برای به حداقل رساندن بیرون زدگی برگه های میانی از میان کاتالوگ، این اصل را به خاطر داشته باشید: هر چقدر تعداد صفحات به عدد 40 نزدیک شد، ضخامت چاپ برگه های داخلی کاتالوگ را باید کاهش داد. از روی تجربه به شما پیشنهاد می کنم برای چاپ کاتالوگ هایی با تعداد بیشتر از 24 صفحه از ضخامت های کمتر از 200 گرم کاغذ گلاسه استفاده کنید تا مشکلی در هنگام صحافی کاتالوگ ها نداشته باشید.

مثال 1 :

محاسبه کاتالوگ دارای 32 صفحه با گلاسه 150 گرم در ابعاد آ4 و نوع صحافی منگنه: ابعاد قبل از برش طراحی صفحات داخلی را 21.5 سانتیمتر در نظر بگیرید. ابعاد قبل از برش طراحی جلد همین کاتالوگ را 22 سانتیمتر در نظر بگیرید.


برای سفارش طراحی کاتالوگ کلیک نمایید


تلفن سفارشات و مشاوره:

۶۶۵۷۰۰۳۵

امروز را از دست ندهید !

 

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *