ترکیب بندی در طراحی کاتالوگ و بروشور، مسئله این است !

ترکیب بندی در طراحی کاتالوگ و بروشور، مسئله این است !

برای طراحی کاتالوگ و بروشور بیش و پیش از آنکه به سراغ نرم افزارهای تخصصی این کار بروید، باید دانش و اطلاعات کافی در مورد مبانی هنرهای تجسمی داشته باشید. دارا بودن دانش ترکیب بندی، هارمونی، ریتم، رنگ شناسی و … همگی پیش نیازهای یک طراح گرافیک هستند که در هنگام طراحی یک بروشور یا کاتالوگ از آنها بهره می برد.

صفحه بندی

در طراحی کاتالوگ ها معمولا از دو عبارت «طراحی سبک ژورنالی» و «طراحی سبک صفحه بندی» استفاده می کنند. غالبا هنگامی که عبارت «طراحی سبک صفحه بندی» استفاده می شود منظور آن نوع از طراحی کاتالوگ است که محل قرار گیری تمام عناصر و تصاویر در صفحات متوالی یکسان است و نوشته ها و عناوین تغییر میکنند. در طراحی کاتالوگ ها و بروشورها هنگامی هم که عبارت «طراحی سبک ژورنالی» به کار می رود

منظور این است که ضمن ایجاد یک هویت به هم پیوسته و یکپارچه در مجموعه صفحات کاتالوگ، هر صفحه بصورت جداگانه لی اوت و چیدمان می شود و یا اینکه هر صفحه بصورت جداگانه نیازمند طراحی منحصر به فرد می باشد. باید این نکته را متذکر شوم که این واژه ها نه تنها تخصصی نیستند بلکه غلط مصطلح و رایج به شمار می روند و در واژه نامه نامه طراحان گرافیک چنین کلماتی وجود خارجی ندارد. اما برای دست یافتن به یک فهم مشترک میان سفارش دهنده کاتالوگ و طراح گرافیک غالبا از این واژه ها استفاده می شود. تا بتوان در مورد نحوه تعاملات بعدی گام برداشت.


برای سفارش طراحی کاتالوگ و دیدن نمونه های ما کلیک نمایید


انواع ترکیب بندی در طراحی

از طراحی سبک صفحه بندی و طراحی سبک ژورنالی بگذریم؛ باید به انواع ترکیب بندی در هنرهای تجسمی اشاره کنیم.در مبانی هنرهای تجسمی و در حالت کلی دو شیوه رایج در ترکیب بندی وجود دارد:

1- ترکیب بندی متقارن

2- ترکیب بندی نامتقارن

صفحه آرایی و طراحی یک کاتالوگ به شیوه متقارن شاید چندان کار سخت و پیچیده ای به نظر نرسد؛ اما در واقع ایجاد تقارن در دو صفحه مقابل هم چندان هم خالی از مشکل نخواهد بود. شیوه های مختلف و متفاوتی در طراحی و ترکیب بندی کاتالوگ ها،‌ بروشورها، کتاب ها و مجلات وجود دارند.


همچنین بخوانید: اصول ترکیب بندی در طراحی گرافیک


صفحه آرایی

برای مثال: ترکیب بندی کتاب های عکس و یا کاتالوگ هایی که مبتنی بر عکس ها؛ هستند معمولا برا اساس گرید خاصی طراحی می شوند تا بتوان تصاویر مختلف را در حالت های عمودی، افقی و مربع جانمایی و ترکیب بندی کرد. گاه لازم است 8 تصویر در یک صفحه قرار گیرد و گاهی در صفحه آرایی یک عکس را بصورت تمام صفحه قرار می دهند. همچنین چگونگی توالی و تکرار این صفحات نیازمند ممارست، مطالعه و دانش فراوانی در زمینه صفحه آرایی و لی اوت کتابهای عکس است.


برای سفارش صفحه آرایی کلیک نمایید


در طراحی کاتالوگ چه به شیوه « سبک صفحه بندی » و چه به شیوه « سبک ژورنالی» علاوه بر ایجاد توازن و تقارن از خط مشی رنگی هم باید بهره گرفت. به این معنا که مجموعه کاتالوگ باید از یک هارمونی و هماهنگی در میان رنگها و موتیف ها برخوردار باشد. موتیف در طراحی کاتالوگ و بروشور به عناصری گفته می شود که در غالب و یا تمام صفحات کاتالوگ از آنها استفاده می شود. ترکیب بندی کتابهای درسی هم فارغ از ماجرای « سبک صفحه بندی » و  « سبک ژورنالی» است.


برای سفارش چاپ جعبه کلیک نمایید


طراحی این قبیل پروژه ها باید کاملا ساده، با سفید خوانی فراوان و سایز فونت های بزرگ در نظر گرفته شود تا پیدا کردن خطوط برای چشم سخت و دشوار نباشد. ترکیب بندی مجلات و فصلنامه های تخصصی و مجلات عمومی نیز هر کدام شیوه ها و ضرافت های خاص خود را دارند که در این مقال نمی گنجد.

برای اینکه بتوانید در سفارش طراحی کاتالوگ های خود موفق باشید و کاتالوگ هایی در خور شأن و شخصیت برند خودتان طراحی کنید با ما همراه باشید.


امروز را از دست ندهید …

تلفن سفارشات و مشاوره: ۶۶۵۷۰۰۳۵

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *