بررسی تاریخچه طراحی لوگو

بررسی تاریخچه طراحی لوگو

طراحی لوگو در تاریخچه طراحی لوگو و قبل از آنکه بصورت یک پروژه هنری و یا صنعتی دیده شود باید از نگاه بازاریابان و بخش فروش و همچنین مشتریان و مخاطبان شرکت نگریسته شود. چرا که محصول نهایی (لوگوی جدید) ابزار کار؛ بخش فروش شرکت شما است.


ری دیزاین لوگو در لغت به معنای طراحی مجدد لوگو است. اما این طراحی مجدد لوگو به معنای تغییر دادن اساس و محتوای لوگو نیست، بلکه به معنای آن است که با حفظ محتوا و مضمون اولین لوگو طرح جدیدی را ارائه دهیم تا ضمن برقراری ارتباط بصری مستقیم با لوگوی قبلی؛ نگرش جدیدی را مطابق استانداردهای روز بیان کند. معمولا اولین اقدامی که در طراحی لوگوی جدید انجام میشود.

ساده سازی لوگوی قدیمی است به نحوی که عناصر اضافی و حواشی را حذف به اصل محتوا و مضمون لوگو توجه می شود. فراموش نکنید که لوگو پایه و اساس یک برند را ایجاد میکند و با نگاه به تاریخچه طراحی لوگو این امر هویدا است و مهم ترین چیزی است که مشتری در خرید مجدد به یاد خواهد آورد. بنابراین باید خشت اول را صحیح و دقیق قرار داد تا بتوان گام های بعدی مدیریت برند را در راهی هموارتر برداشت.


بیشتر بخوانید ||| هفت اصل در مورد برندینگ


بر این اساس شرکت‌ها هر چند سال یک بار اقدام به ری‌دیزاین یا طراحی مجدد لوگوی خود می‌نمایند، تا بتوانند هویت‌بصری و سازمانی مجموعه خود را به روز نگه ندارند. همچنین از دلایل دیگری که برای ری دیزاین لوگو وجود دارد باید به ادغام شرکت ها در یکدیگر اشاره کرد.

معمولا طراحی لوگو از ابتدا کار دلچسب تر و راحت تری برای طراحان لوگو به حساب می آید چرا که در ریدیزاین لوگو باید تمام اشتباهات اجرایی و هندسی که در لوگوی قبلی وجود داشته را اصلاح و بهبود بخشید؛ ضمن آنکه اصالت لوگوی اولیه را حفظ نمود. این تغییرات در طراحی لوگو ممکن است در تمام لوگو و یا تنها در بخشی از آن ایجاد شود.برای مثال ممکن است فقط فرم نوشتاری لوگو را مورد تغییر و بازنگری قرار دهیم و وجه تصویری لوگو را بدون تغییر رها کنیم.


زمان طراحی مجدد لوگو

  • با یک طراح حرفه‌ای (بعنوان مشاور روابط عمومی) مشورت کنید و نظر او را در مورد لوگوی قبلی خود جویا شوید.
  • لوگوی شرکت‌های رقیب را رصد کنید و بین لوگوی آنها با لوگوی خودتان دست به مقایسه بزنید.
  • برنامه زمانی مشخصی برای این کار داشته باشید و هر 6 سال یکبار لوگوی خود را مجددا طراحی و بازتولید نمایید.

تاریخچه طراحی لوگو شرکت مرسدس بنز

ساختار طراحی لوگو ستاره مرسدس و حلقه برگ 17 سال پیش از یکی شدن شرکت های دایملر و بنز آغاز شد و یک نوع آوری در تاریخچه طراحی لوگو بود ، شرکت بنز در سال 1909 میلادی برای طراحی لوگو شرکت، پیشنهاد حلقه ی برگ به دور لغت Benz & Cie را ارائه کردند که تاج افتخاری برای این برند می باشد این لوگو در دفتر ثبت آن زمان آلمان به عنوان لوگو تجاری ثبت گردید.


طراحی لوگو طراحی لوگوطراحی لوگو


کارخانه دایمر که پیش تر برای حفظ قانونی ستاره بنز اقدام کرده بود در سال 1911 لوگو ستاره بنز وارد دفتر ثبت لوگو های تجاری کرد ستاره در این لوگو به معنای تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است که در سال 1916 دایره ای آن را در بر میگرفت که سه ستاره کوچک و کلمه  Mercedesرا درون لوگو دیده میشد.

بعد از جنگ جهانی اول که صنعت آلمان رو به افول بود دو شرکت دایملر و بنز چاره ای جز ادغام نداشتند پس از یکی شدن شرکت ها ستاره  لوگو دایملر در وسط حلقه برگ لوگو بنز جای گرفت. این لوگو طی چندین مرحله تغییر یافت تا به شکل امروزی خود رسید.

 

طراحی لوگو


بیشتر بخوانید ||| روند طراحی کاتالوگ لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه


تاریخچه طراحی لوگو شرکت اپل

انتخاب نام

استیو جابز می گوید زمانی که وی رژیم میوه‌خواری داشته به واسطه بازدید از باغ سیب، نام کمپانی خود را الهام گرفته است. بدین سبب  نام Apple  برای این کمپانی انتخاب گردید و تاثیر بسزایی در تاریخچه طراحی لوگو در این شرکت داشت.

طراحی لوگورونالد وین اولین لوگوی اپل را طراحی کرد در این لوگو آیزاک نیوتن زیر درخت سیب نشسته و یک سیب در حال سقوط بر روی سر اوست. در کنار لوگو شعری  از نیوتن را میبینیم : «ذهنی که همواره و به تنهایی، در دریای خروشان افکار شناور است.»

پس از چندی، استیو جابز و استیو وزنیاک از یک طراح گرافیک خواستند تا برایشان یک لوگوی جدید طراحی کند و این انقلابی در تاریخچه طراحی لوگو بود. اینگونه بود که «راب جانوف» لوگوی سیب گاز خورده را با طرح رنگین کمانی طراحی کرد.

به گفته راب جانوف هیچ فلسفه ای پشت گاز زده شدن سیب لوگو و کامل نبودن آن نیست و تنها دلیل او این است که با میوه های دیگر نقش این لوگو اشتباه گرفته نشود.

لوگوی اپل در ابتدا چند رنگ بوده که اشاره به نمایشگر کامپیوتر اپل که نخستین کامپبوتر خانگی بود.


طراحی لوگوطراحی لوگو

 


در تاریخچه طراحی لوگو و در دنیای طراحی لوگو ثبت شده که لوگو  رنگین کمانی اپل پس از 21 سال کنار گذاشته شد و در نخستین imac از لوگو ساده و با حالت شیشه ای که خطی از میان آن عبور می کرد استفاده شد. امروزه اپل از لوگو تک رنگ و ساده استفاده میکند که گاهی با رنگ مشکی و گاهی نقره ای نمایش داده میشود.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

چگونگی طراحی لوگو تصویری

در پاسخ به این سوال ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که چرا به طراحی لوگو تصویری احتیاج دارید و چرا لوگوی شما نیاز دارد تا به خوبی دیده شود؟ خب جواب خیلی ساده است: امروزه هر کسب و کاری برای معرفی محصولات یا خدمات خود نیاز به یک نماد یا نشانه دارد تا از رقبای خود متمایز شود.

اما شما باید به خوبی متمایز شوید؛ پس باید آگاهانه در مورد طراحی لوگوی شرکت خود تصمیم بگیرید.

1- پیش از آنکه اقدام به طراحی لوگو تصویری کنید باید بدانیم که برند شما چه تعریفی را از شخصیت خود ارائه میکند؟

2- ارزشهای برند شما کدام اند؟

3- وجوه تمایز شرکت شما نسبت به سایرین در چیست؟

4- مشتریان شما با چه کلماتی شما را تعریف می کنند؟ بزرگ ؟ دقیق ؟ زیرک؟ هوشمند ؟ مدرن؟ یا سنتی؟


طوفان فکری

طراحی لوگو
طراحی لوگو

حالا که در این مورد به خوبی فکر کردیم؛ کار را با طوفان فکری Brainstorming  شروع میکنیم و تمام ایده هایی را که در مورد طراحی لوگو تصویری شرکت به ذهن می رسد را روی یک برگه کاغذ یادداشت می کنیم. حتی ایده های خیلی ضعیف را هم یادداشت میکنیم تا مطمئن شویم چیزی از قلم نیافتاده است.

توجه داشته باشید که باید دقیقا مثل مشتریان خودتان فکر کنید و بدانید که از دیدن چه چیزی خوشحال میشوند. معمولا طوفان های فکری یک نفره به خوبی جواب نمیدهند، چرا که داشتن تجربه و دانش تخصصی در کنار خلاقیت گروهی است که می تواند مشکل گشا باشد.


استایل دیزاین

در مورد متودهای مختلف در طراحی لوگو تصویری اطلاعات بیشتری کسب کنید و یک متد را برای این کار انتخاب کنید. لوگوی شما می تواند یکی از این متدها را داشته باشید:

  • لوگوی کلاسیک و جدی،
  • لوگوی سنتی،
  • لوگوی مدرن و مینیمال،
  • لوگوی بامزه و فان،
  • لوگوی Hand Made.

در گام بعدی مشخص کنید که طراحی لوگوی شما از ابتدای حروف کلمات طراحی شود یا باید تمام حروف را طراحی کنید؟ آیا این یک لوگوی نوشتاری خواهد بود یا لوگوی تصویری؟ یا یک لوگوی تلفیقی؟

نمونه لوگوی کلاسیک
نمونه لوگوی کلاسیک
نمونه لوگوی سنتی
نمونه لوگوی سنتی
نمونه لوگو دست آزاد
نمونه لوگو دست آزاد
نمونه لوگوی بامزه
نمونه لوگوی بامزه
نمونه لوگوی سنتی
نمونه لوگوی سنتی

اجرا

حالا نوبت به اجرای دستی اتودهای لوگو تصویری و سپس اجرای نرم افزاری و نهایی لوگو در نرم افزارهای گرافیکی است.


بیشتر بخوانید ||| نکات کلیدی در چاپ پاکت اداری


بررسی پس از پایان کار

– آیا لوگوی نوشتاری شما در کمتر از 3 ثانیه خوانده میشود؟

– اگر شما دارای یک لوگوی تصویری هستید؛ آیا تصویر آن در کمتر از 3 ثانیه فهمیده میشود؟

– آیا طراحی لوگوی شما برای به یاد آوردن راحت است ؟

– آیا این همان لوگو یی است که تصویر شخصیت برند شما را نمایان میکند؟

– آیا مشابه این نشانه را قبلا در جایی دیده اید؟

– حالا وقت آن رسیده تا از طراحی لوگو خود برای مخاطبان پرده برداری کنید !


آریا هنر امروز یکی از بزرگترین و با سابقه ترین مراجع طراحی لوگو در ایران است. شاید به جای اینکه خودتان را به زحمت بیاندازید با ماتماس بگیرید تا کار را برایتان تمام کنیم ! این بهترین راه حل است !


بیشتر بخوانید ||| ۱۰ نکته طلائی در افزایش کیفیت جعبه مقوایی


5 مهارت مهم در طراحی لوگو

کسی که قرار است برای شما طراحی لوگو انجام دهد، حتما باید 5 مهارت اصلی را داشته باشد تا از پس طراحی یک لوگوی خوب بربیاید. پس این 5 مهارت را هرگز فراموش نکنید:


1- توانایی پیاده سازی طرح اولیه لوگو با مداد بر روی کاغذ

طراحی لوگو

هنگامی که تصمیم به طراحی لوگو گرفته می شود ابتدا باید بتوان ایده ای را که از قبل روی آن فکرشده را روی کاغذ شطرنجی پیاده کرد، ایرادات آن را بر اساس مبانی هنرهای تجسمی برطرف و طرح نهایی را بوسیله کاغذ پوستی بر روی مدیای مناسب منتقل کرد.


2- رنگ بندی مناسب طراحی لوگو

رنگ بندی در طراحی لوگو

ارتباط بین فرمهایی که در طراحی لوگو به کار رفته اند با رنگ بندی لوگو بسیار مهم است. باید دانست که هر رنگی در صنایع مختلف چگونه تفسیر و معنا می شود و کاملا بصورت آگاهانه در مورد انتخاب رنگ ها دقت کرد.


3- دانش مبانی هنرهای تجسمی در طراحی لوگو

 

مبانی طراحی لوگو

هر فرمی در هنرهای تجسمی و در طراحی لوگو دارای معنا و مفهوم ویژه ای است. که قبل از طراحی نشانه باید تفاسیر آن‌ها را در نظر گرفت. همچنین در صنایع مختلف معمولا فرمهایی متداول اند و بطور ویژه ای تفسیر میشوند که در طراحی لوگو باید آنها را مد نظر قرار داد.


4- اجرای نرم‌افزاری لوگو

در طراحی لوگو نرم افزارهایی همانند ایلاستریتور یا کورل متداول ترین نرم افزارهایی هستند که در اجرا و پیاده‌سازی لوگوها و فرمت‌های برداری دارای بیشترین انعطاف و قدرت هستند.


بیشتر بخوانید ||| راهنمای جامع برندسازی | (معرفی انواع برند و عوامل موثر در برندینگ)


5- خروجی لوگو

آخرین مرحله در طراحی لوگو export یا همان خروجی گرفتن از آرت ورک نهایی است؛ که متناسب با موارد مورد استفاده در فرمت هایی نظیر jpeg – psd – pdf – gif – tiff – png استفاده میشوند. البته حتما قبل از تمام این مراحل باید تحقیقاتی در مورد طراحی لوگو شرکت های رقیب، فرم ها و رنگهای متداول در حرفه شما و اطلاعاتی از این دست را استخراج نمود تا با آگاهی کامل در مورد ایده ی مناسب برای طراحی لوگو تصمیم گیری کرد.اگر بتوانید لوگوی خوبی را برای یک شرکت خود درست بکنید در تاریخچه طراحی لوگو شرکت شما برای همیشه ثبت می شود.

 

تلفن سفارشات و مشاوره: ۶۶۵۷۰۰۳۵

امروز را از دست ندهید !

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *